Colorectal cancer

ההשפעה הכנה לקויה לקראת קולנוסקופיה על יעילות הבדיקה האנדוסקופית (Gastrointest Endosc)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת יוני של Gastrointestinal Endoscopy עולה כי הכנה תת-אופטימאלית של המעי לקראת בדיקת קולנוסקופיה מלווה בהפחתה משמעותית ביעילות הבדיקה לזיהוי אדנומות.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לזהות גורמים הקשורים בהחלטה לחזור על הבדיקה האנדוסקופית בשלב מוקדם, לאחר קולנוסקופיה שבוצעה בעקבות הכנת מעי לקויה. כמו כן, החוקרים ביקשו לכמת את שיעור פספוס אדנומות בזוגות בדיקות קולנוסקופיה שנערכו במרווח זמן קצר יותר מהמומלץ בהנחיות, כאשר ההנחה היא כי הכנת המעי אופטימאלית.

במרכז רפואי יחיד, איכות הכנת המעי תועדה ב-12,787 נבדקים שעברו בדיקות קולנוסקופיה. מבין 3,047 משתתפים (24%) עם הכנת מעי באיכות סבירה או גרועה, 505 (17%) עברו בדיקת קולנוסקופיה נוספת בתוך פחות משלוש שנים.

בקרב נבדקים בהם נערכה בדיקת קולנוסקופיה חוזרת לאחר זמן קצר, תועדה סבירות גבוהה יותר להעברת האנדוסקופ לצקום בפרוצדורה הראשונה (יחס סיכויים של 3.62) ולזהות פוליפ במהלך הפרוצדורה הראשונה (יחס סיכויים של 1.55).

בבדיקת הקולנוסקופיה הבאה, 216 מבין 505 הנבדקים עברו הכנה אופטימאלית של המעי. מבין 198 אדנומות שזוהו בפרוצדורה השנייה, 83 לא הודגמו בפרוצדורה הראשונית. מכאן עולה כי שיעור פספוס אדנומות עמד על 42% בסך הכל, עם שיעור פספוס מקרים של אדנומה מתקדמת של 27%. כאשר חזרו על בדיקת קולנוסקופיה בתוך פחות משנה אחת (86 נבדקים), שיעור פספוס מקרי אדנומות עמד על 35% בסך הכל, עם 36% מקרים של אדנומה מתקדמת.

אעפ”י שמיעוט הנבדקים עוברים בדיקות חוזרות בשלב מוקדם לאחר ביצוע בדיקת קולנוסקופיה עם הכנת מעי תת-אופטימאלית, שיעור פספוס מקרי אדנומה בעקבות הכנה לקויה היו גבוהים, עדות לכך שהכנה תת-אופטימאלית של מערכת העיכול פוגעת ביעילות בדיקת קולנוסקופיה ועשויה לחייב חזרה בשלב מוקדם על הבדיקה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתוצאות המחקר עולה כי שיעור פספוס אדנומות עומד על 42% ושיעור פספוס אדנומות מתקדמות עומד על 27%, מכאן עולה כי הכנה ללקויה של המעי לקראת קולנוסקופיה השפעה משמעותית על יעילות בדיקות קולנוסקופיה ויש לשקול בדיקת קולנוסקופיה חוזרת בתוך שנה אחת.

Gastrointest Endosc. 2011;73:1207-1214

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה