Colorectal cancer

חשיבות מועד הטיפול הכימותרפי לאחר ניתוח חולים עם סרטן מעי גס ורקטום (JAMA)

חוקרים מקנדה מדווחים בעקבות מטה-אנליזה חדשה כי לחולים הממתינים להתחלת טיפול כימותרפי אדג’וונטי לאחר כריתת סרטן מעי גס ורקטום שיעורי הישרדות נמוכים יותר, בהשוואה לחולים המתחילים טיפול כימותרפי בשלב מוקדם יותר.

ממצאי המחקר פורסמו במהדורת יוני של כתב העת JAMA, בשילוב עם הצגתם בכנס השנתי של American Society of Clinical Oncology.

לדברי החוקרים, טיפול כימותרפי אדג’וונטי בחולים לאחר כריתת סרטן מעי גס ורקטום הביא לשיפור שיעורי ההישרדות. עם זאת, התזמון האופטימאלי בין הניתוח ובין התחלת הטיפול הכימותרפי האדג’וונטי אינו-ידוע.

במטרה להבין את הנושא, החוקרים ערכו מטה-אנליזה שכללה רק  מחקרים בעלי גורמים פרוגנוסטיים רלבנטיים בעיניי החוקרים. דרישה נוספת להכללה בסקירה הייתה שקבוצות המחקר ביניהן נערכה השוואה יהיו מאוזנות יחסית.

החוקרים זיהו 10 מחקרים ועל-בסיס הנתונים ממחקרים אלו, מצאו ירידה של 14% בשיעורי ההישרדות הכוללים עם כל עיכוב של ארבעה שבועות בטרם התחלת טיפול כימותרפי אדג’וונטי.

אחת המגבלות המשפיעות על מועד מתן טיפול כימותרפי אדג’וונטי נובעת מהמצב התפקודי של החולים לאחר ניתוח. פגמים אחרים במחקר כללו את העובדה שמדובר בנתונים רטרוספקטיביים, לא-אקראיים; העדר מידע אודות שיעורי השלמת טיפול אדג’וונטי כימותרפי. בנוסף, התוצאות מבוססות ברובן על עידן Fluoropyrimidine; לא ברור אם הנתונים תקפים כיום, בעידן Oxaliplatin.

עם זאת, גם כאשר הטיפול הכימותרפי ניתן בעיכוב, עדיין קיימת תועלת עבור החולים. שיעורי ההישרדות הכוללים לאחר חמש שנים ללא טיפול כימותרפי נעים סביב 45%, אך עם טיפול כימותרפי עולים לכ-60%.

החוקרים מציינים כי מהתוצאות עולה כי שיעורי ההישרדות עומדים על 48% כאשר כימותרפיה ניתנת לאחר 12 שבועות במקום לאחר ארבעה שבועות, עדות לכך שישנה תועלת מסוימת לטיפול כימותרפי מעבר לחלון 12 השבועות. הם מוסיפים כי מגבלת זמן הגיונית להתחלת טיפול כימותרפי אדג’וונטי נעה יותר סביב 4-5 חודשים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי המחקר מספק תוקף נוסף לתפיסה האינטואיטיבית לפיה יש להתחיל מוקדם בטיפול כימותרפי אדג’וונטי. על רופאים להתייחס בזהירות יתרה לנושא מועד מתן הטיפול בחולים המיועדים לטיפול כימותרפי אדג’וונטי.

JAMA. 2011;305:2335-2342

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה