Colorectal cancer

כריתת גרורות כבדיות במטופלים עם סרטן קולורקטלי גרורתי עשויה לשפר השרדות (מתוך Cancer)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון מרץ של כתב העת Cancer עולה כי כריתת גרורות במטופלים עם גרורות בכבד מסרטן קולורקטלי לאחר כשלון טיפול כמותרפי קו שני עשויה להוות טיפול בטוח ובעל יעילות מסויימת במטופלים אלה.

במחקר רטרוספקטיבי זה בדקו החוקרים תוצאות של מטופלים עם גרורות לכבד מסרטן קולורקטלי (colorectal liver metastases או CLM ) אשר עברו כריתה של הגרורות לאחר כשלון טיפול כמותרפי קו שני. כ-1100 מטופלים עם CLM נכנסו למאגר הנתונים. מתוכם, 60 עברו כריתת גרורות לאחר כשלון של 2 קוי טיפול כמותרפי או יותר. למטופלים אלה היו בממוצע 4 (סטיית תקן 3.5) גרורות בכבד, בגודל מקסימלי ממוצע של 5 ס”מ (סטיית תקן 3.2).

לפני הניתוח קיבלו המטופלים בממוצע 17 (סטיית תקן 8) מחזורים של כמותרפיה. ב-54 מטופלים (90%) המעבר מטיפול כמותרפי ראשון לטיפול הבא היה לאור התקדמות הגידול ותגובה רדיולוגית בלתי מספקת. כל המטופלים טופלו ב-Irinotecan () או Oxaliplatin () ורובם (42 מתוך 60, או 70%) קיבלו נוגדן מונוקלונלי (Bevacizumab () או Cetuximab ) כחלק מהטיפול האחרון לפני הניתוח.

שיעור התחלואה לאחר הניתוח היה 33% ושיעור התמותה 3%. לאחר מעקב ממוצע של 32 חודשים, שיעור ההשרדות לאחר שנה 1 היה 83%, לאחר 3 שנים 41%, ולאחר 5 שנים 22%. השרדות ללא חזרת מחלה הייתה 37% לאחר שנה 1, 11% לאחר 3 שנים, ו-11% לאחר 5 שנים. ההשרדות הממוצעת ללא כמותרפיה לאחר הכריתה או השלמת טיפול כמותרפי נוסף לאחר הכריתה היו 9 חודשים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי כריתת CLM לאחר כשלון טיפול כמותרפי קו שני נמצאה בטוחה ויעילה. גישה זו מהווה אפשרות טיפולית במטופלים עם CLM מתקדם.

Cancer, March 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה