Colorectal cancer

האם קולנוסקופיה היא בדיקה יעילה? (Ann Intern Med)

מחקר מבוסס-קהילה חדש מגרמניה מאשר כי קולנוסקופיה הינה כלי יעיל למניעת סרטן מעי גס ורקטום. המאמר פורסם במהדורת 4 בינואר של כתב העת Annals of Internal Medicine.

בגרמניה, משנת 2002 קולנוסקופיה הינה בדיקת הסקר העיקרית עבור מטופלים בגילאי 55 ומעלה. הרחבת השימוש בבדיקה לוותה במאמצים רבים להכשרה ומדדי איכות.

מדגם המחקר כלל 1688 מטופלים ו-1932 ביקורות.

החוקרים מצאו כי נבדקים שעברו בדיקת קולנוסקופיה בעשר השנים האחרונות, הסיכון הכולל לסרטן מעי גס ורקטום היה נמוך יותר ב-77%.

כפי שעלה ממחקרים קודמים, נרשמה ירידה גדולה יותר בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום בצד שמאל (84%) בהשוואה לסרטן מעי גס ורקטום בצד ימין (56%). בשני המקרים מדובר היה בירידה מובהקת סטטיסטית בסרטן מעי גס ורקטום.

התוצאות הצביעו על ירידה גדולה יותר בסיכון בהשוואה לדיווחים קודמים. למרות שמהחקר המקורי שהוביל לבחירה בבדיקת קולנוסקופיה מחקר National Polyp Study שפורסם בשנת 1993 ודיווח על ירידה של עד 90% בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום, מחקרים עדכניים יותר מגרמניה וקנדה דיווחו על ירידה של 30-50% בלבד.

בנוסף, המחקר האחרון הצביע על ירידה ניכרת בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום מצד ימין. זאת בניגוד להעדר השפעה במחקר אחרון מקנדה שלא הדגים כל השפעה מגנה מפני מקרי תמותה עקב סרטן בצד ימין. עם זאת, הירידה בסרטן מעי גס ורקטום בצד ימין שזוהתה במחקר בגרמניה הדגימה הבדלים בגיל; בחולים מתחת לגיל 60, הירידה הייתה צנועה (60%) ולא מובהקת סטטיסטית.

הממצאים העדכניים תומכים ביעילותה של בדיקת קולנוסקופיה ככלי מניעה. הם גם מבטיחים כי קולנוסקופיה עשויה לספק הגנה משמעותית מפני סרטן מעי גס ורקטום בצד ימין ובצד שמאל. למרות שנראה כי הבדיקה פחות יעילה במעי הגס הימני, לא מדובר בחוסר תועלת במקרים אלו.

Ann Intern Med. 2011:154;22-30, 68-69

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה