Colorectal cancer

החמצת מקרי סרטן נפוצה לאחר קולונוסקופיה (מתוך ה- American Journal of Gastroenterology)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר חדש שפורסם בירחון American Journal of Gastroenterology ב- 28 בספטמבר עולה כי קרוב למקרה אחד מכל 13 מקרי סרטן קולו-רקטאלי עשוי לייצג נגע שמוחמץ במהלך קולונוסקופיה.

מספר מחקרים לאחרונה העלו שאלות באשר ליעילות של קולונוסקופיה כפי שהיא מבוצעת בהווה בשגרה בהפחתת הסיכון לפיתוח סרטן מעי, על כן חשוב לעמוד על המשתנים הכרוכים באבחנת סרטן מעי במסגרת קולונוסקופיה.

במסגרת המחקר הנוכחי זוהו 5,000 פרטים בני 50 עד 80 שנים אשר אובחנו עם סרטן קולו-רקטאלי בין השנים 1992 עד 2008.

החוקרים מצאו כי כ- 8% לא אובחנו במהלך קולונוסקופיות שבוצעו 6 חודשים עד 3 שנים טרם האבחנה, עם טווח של 4.5% מסרטני רקטום או רקטו-סיגמה בגברים עד 14.4% מסרטני המעי הרוחבי או סרטני כפף הטחול בנשים.

נשים נמצאו כבעלות סיכון גבוה בשליש לכך שמחלתם תוחמץ במהלך הבדיקה.

כמו כן, נגעים בצדו הימני של המעי הוחמצו בתדירות גבוהה יותר, ורופאים כלליים לא זיהו סרטן בשיעור גבוה ב- 60% בהשוואה לגסטרואנטרולוגים.

המומחים מציינים 3 סיבות אפשריות ל”פספוס” נגעים סרטניים אי זיהוי של הנגע במסגרת הבדיקה; הסרה בלתי מספקת של נגע שזוהה; או קיומו של נגע אשר התפתח במהירות ולא היה קיים או לא היה גדול דיו בזמן הבדיקה.

לדבריהם, לא ניתן לשפר את איכות הבדיקה עצמה, אולם ניתן לבצע מאמצים על מנת להמנע משתי הסיבות הראשונות שצוינו.

החוקרים קוראים לביצוע סטנדרטיזציה של לימוד ביצוע בדיקת הקולונוסקופיה, כולל מתן רישיון או התליית רישיון לאלו המבצעים את הבדיקה.

היעילות המירבית של קולונוסקופיה באיתור ממאירות במעי תתקבל ע”י מבצע בדיקה אשר מיומן מאוד ברזי הבדיקה ובטכניקות פולפקטומיה וע”י הכנת מעי נכונה עפ”י ההנחיות המדויקות.

המומחים מדגישים כי יש להתייחס לתוצאות המחקר בזהירות, היות ונבדקיו נקראו לבדיקה לאור תסמיניהם, דבר השונה מן האוכלוסיה הכללית הניגשת לבדיקת סקר בצורת קולונוסקופיה.

Am J Gastroenterol.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה