Colorectal cancer

האם לטיפול באספירין במינון נמוך השפעה מגנה מפני היארעות סרטן המעי הגס? (מתוך Gut)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון ספטמבר של ירחון Gut עולה כי נטילה יומיומית של אספירין במינון נמוך הינה בעלת השפעה מגנה מפני היארעות סרטן המעי הגס כבר בתום חמש שנות טיפול באוכלוסיה הכללית.

החוקרים מסבירים כי מחקרים אפידמיולוגיים קודמים הראו כי אספירין ותכשירים אחרים מקבוצת ה-NSAIDs מצמצמים את ההיארעות של סרטן המעי הגס והרקטום (Colorectal cancer, CRC) בכ-40%, ואולם טרם הוגדרו המינון הנמוך ביותר של NSAIDs היעיל למטרה זו, משך הטיפול וההשפעות על השרידות. לפיכך, ביקשו לבחון את הקשר בין מינון ומשך הטיפול ב-NSAIDs ובין הסיכון להתפתחות CRC והשרידות הכוללת הספציפית למחלה, וזאת באמצעות מחקר מראה-ביקורת מבוסס-אוכלוסיה.

במחקר נכללו 2,279 מקרים ו-2,907 נבדקים בקבוצת ביקורת אשר השלימו שאלוני מזון ואורח חיים. תכשירים מקבוצת ה-NSAIDs סווגו כאספירין במינון נמוך (75 מ”ג ליום), NSAIDs שאינם אספירין (NA-NSAIDs) וכל NSAID, וחולים הנוטלים טיפול הוגדרו ככאלו אשר טופלו בלמעלה מארבעה כדורים לשבוע למשך יותר מחודש. החוקרים מדווחים כי בסך הכל, 354 חולים (15.5%) טופלו באספירין במינון נמוך בהשוואה ל-526 נבדקים בקבוצת הביקורת (18.1%).

לדברי החוקרים, השימוש באספירין במינון נמוך היה קשור בסיכון מופחת להתפתחות סרטן המעי הגס והרקטום (OR, 0.78; 95% CI = 0.65-0.92; p=0.004) אשר ניכר היה בתום שנה והלך וגבר עם העלייה במשך הטיפול. בנוסף, נמצא כי השימוש ב-NSAID כלשהו וב-NA-NSAID היה אף הוא קשור ביחס הפוך עם CRC. עם זאת, לא נצפתה השפעה מובהקת של NSAIDs על השרידות הכוללת (HR, 1.11; 95% CI = 0.94-1.33; p=0.22) או על השרידות הספציפית למחלה (HR, 1.01; 95% CI = 0.83-1.23; p=0.93).

החוקרים מסכמים כי זהו המחקר הראשון המדגים השפעה מגנה מפני סרטן המעי הגס והרקטום לשימוש באספירין במינון נמוך (75 מ”ג ליום) בתום חמש שנות טיפול בלבד באוכלוסיה הכללית, ולא רק בחולים המצויים בסיכון גבוה. עם זאת, השימוש ב-NSAIDs לפני האבחנה של CRC לא היה בעל השפעה על השרידות. הם מציעים כי ממצאיהם אלו צריכים להוביל לעריכת מחקרים רחבי היקף בעתיד.

Gut 2010


לידיעה ב-NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה