Colorectal cancer

האם שיפור דיגיטלי מוסיף ליעילות של בדיקת קולונוסקופיה בזיהוי אדנומות? (מתוך Gastrointestinal Endoscopy)

מאת ד”ר בן פודה שקד

במחקר חדש אשר בוצע בהקצאה אקראית ופורסם בגיליון יוני של ירחון Gastrointestinal Endoscopy עולה כי שיעורי הפספוס והזיהוי של אדנומות בעקבות בדיקת סקר של קולונוסקופיה בה נעשה שימוש בטכנולוגיית Fuji Intelligent Color Enhancement (FICE) אינם טובים יותר מאלו של קולונוסקופיות מקובלות באור לבן.

לדברי החוקרים, בהתבסס על ממצאיהם אלו יש להיות זהירים כששוקלים לשלב טכנולוגיית FICE בביצוע קולונוסקופיות כבדיקות סקר. לטענתם, מחקרם זה הינו הראשון שבוצע בהקצאה אקראית וביקש לבחון קולונוסקופיות עוקבות לשם הערכת שיעור הפספוס של נגעים בעקבות שימוש בטכנולוגיית FICE ואת ערכה האבחנתי.

החוקרים מזכירים כי סקירה סיסטמטית שפורסמה בנושא בשנת 2006 מצאה שיעור פספוס כולל של ממאירויות של 22% עבור קולונוסקופיה מקובלת העושה שימוש באור-לבן בלבד.

החוקרים מסבירים כי פותחו מגוון של טכנולוגיות דימות משלימות, וטכנולוגיית FICE ביניהן, במטרה להגביר את יכולתה של בדיקת הקולונוסקופיה במניעת סרטן באמצעות זיהוי מדויק יותר של אדנומות. מערכת ה-FICE מאפשרת למפעיל המכשיר לבחור את אורכי הגל המתאימים ביותר במהלך הבדיקה.

במחקר נכללו בדיקות קולונוסקופיה שבוצעו כבדיקות סקר ראשוניות בקרב 359 חולים במרכז רפואי יחיד בשנת 2007. חולים בהם הכנת המעי לא הייתה טובה נפסלו מניתוח הנתונים.

עבור כל חולה, ביקשו החוקרים לבחון שלושה סגמנטים של המעי (המעי הגס העולה, המעי הרוחבי והמעי היורד עד לחלחולת) בצורה עוקבת. במחצית מהחולים, כל סגמנט נבדק באמצעות קולונוסקופיה מקובלת ולאחר מכן באמצעות FICE בבדיקה השנייה. ביתר החולים, סדר הפעולות היה הפוך. הנגעים הוגדרו ככאלו שפוספסו באם אותרו רק במהלך החלק השני של הבדיקה.

החוקרים מדווחים כי שיעורי פספוס האדנומות עמדו על 6.6% באמצעות FICE לעומת 8.3% באמצעות קולונוסקופיה מקובלת (p=0.59). בנוסף, הראו שתי הטכנולוגיות שיעורים דומים של איתור אדנומות.

לדברי החוקרים, הרוב המכריע של הפוליפים שפוספסו היו בגודל 5 מ”מ ומטה, ולא פוספסו פוליפים בגודל העולה על 10 מ”מ. באופן דומה, כל האדנומות שפוספסו למעט אחת היו בגודל 5 מ”מ ומטה וכולן בדרגה נמוכה וללא גבעול.

החוקרים מציינים כי שיעורי פספוס האדנומות במחקרם זה היו נמוכים משמעותית מאלו שהוזכרו בסקירה הסיסטמטית האמורה, עובדה שניתן אולי לייחסה לכך שמבצעי האנדוסקופיות בעבודתם הנוכחית היו בעלי ניסיון רב, דבר שעשוי היה לטענתם למסך חלק מהיתרון של טכנולוגיית FICE.

באם אכן זהו המקרה, הרי שביצועי האנדוסקופיסט עשויים להיות חשובים יותר מאשר טכנולוגיות אופטיות חדשות בהשגת ערך אבחנתי רב יותר, הם מציעים.

Gastrointest Endosc 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה