Colorectal cancer

האם קיים קשר בין ערכי וויטמין K ובין הסיכון לממאירות? (מתוך American Journal of Clinical Nutrition)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-American Journal of Clinical Nutrition עולה כי דיאטה עתירת וויטמין K עשויה להפחית את היארעות ממאירויות ותמותה על-רקע ממאירויות, בעיקר ממאירויות של הריאה והערמונית.

החוקרים כותבים כי זהו המחקר הראשון שבחן את הקשר בין צריכת וויטמין K ובין הסיכון לממאירות. מחקר קודם קשר בין דיאטה עתירת וויטמין K ובין סיכון נמוך יותר לסרטן ערמונית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי וויטמין K קיים בשתי צורות טבעיות: Vitamin K1, הנפוץ בעיקר בירקות ירוקים, וכן בחלק משמני ירקות, דוגמת קנולה ושמן סויה; ו-Vitamin K2 (Menaquinone), הנפוץ בעיקר בבשר וגבינה.

במחקר הנוכחי, נמצא קשר בין Vitamin K2 שמשתתפי המחקר צרכו בעיקר דרך גבינה ובין הסיכוי להתפתחות ממאירות או תמותה על-רקע ממאירות, אך לא נמצא קשר דומה עם Vitamin K1.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 24,340 מבוגרים גרמנים, בגילאי 35-64 שנים, שהשלימו שאלוני תזונה מפורטים.

במהלך העשור הבא, 1,755 משתתפים אובחנו עם סרטן מעי גס, סרטן שד, סרטן ערמונית, או סרטן ריאות, כולל 458 מקרי תמותה במהלך תקופת המחקר.

באופן כללי, החוקרים מצאו כי בקרב משתתפים ברבעון העליון של צריכת Vitamin K2, תועדה ירידה של 28% בסיכון לתמותה על-רקע אחד הממאירויות, בהשוואה לאלו ברבעון התחתון, לאחר תקנון לגיל, משקל, הרגלי פעילות גופנית, עישון וצריכת נוטריינטים אחרים.

ברבעון התחתון, 156 משתתפים (2.6%) מתו עקב אחת מארבע הממאירויות, זאת בהשוואה ל-1.6% מהמשתתפים ברבעון העליון.

כאשר החוקרים בחנו את הממאירויות באופן נפרד, לא נמצא קשר ברור בין אחת מצורות וויטמין K ובין סרטן שד או סרטן מעי גס. עם זאת, נמצא קשר בין צריכה מוגברת של Vitamin K2 ובין סיכון נמוך יותר להתפתחות או תמותה עקב סרטן ריאות או התפתחות סרטן ערמונית.

ההיארעות של סרטן ריאות עמדה על 0.8% בקבוצת הרבעון התחתון של צריכת Vitamin K2, לעומת 0.4% בקבוצת הרבעון העליון. החוקרים מצאו דפוס דומה בין צריכת Vitamin K2 ובין סרטן ערמונית.

עם זאת, החוקרים מציינים כי לא ברור אם צריכת וויטמין K בפני עצמה היא האחראית לסיכון הנמוך לממאירויות במחקר. אחת המגבלות נובעת מכך שהערכת צריכת וויטמין K התבססה על דיווח עצמי של המשתתפים על הרגלי הצריכה; המקור העיקרי לוויטמין K היה מגבינה, וייתכן כי מרכיבים אחרים במוצרי המזון הללו אחראיים לסיכון המופחת לממאירות.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

בארצות הברית, הצריכה היומית המומלצת של וויטמין K, בכל צורותיו, היא 120 מיקרוגרם בגברים ו-90 מיקרוגרם בנשים. במחקר הנוכחי, גברים ברבעון העליון צרכו 92 מיקרוגרם ביום ומעלה, ונשים צרכו לפחות 84 מיקרוגרם ליום.

Am J Clin Nutr 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה