Colorectal cancer

נתוני התמותה והסיבוכים לאחר ניתוחי המעי הגס בישראל כפי שדווחו ב”הארץ” התבססו על נתונים מינהליים ולא קלינים

בהמשך לדיווח שלנו בנושא זה מה-9/11 , התייחס לכך שוב ד”ר יחיאל זיו, במסגרת נאום סיכום הקדנציה ארוכת השנים שלו כיו”ר החברה לכירורגיה של הקולון. ד”ר  זיו הציג שוב את הפרשיה המוזרה הזו שבה כזכור לפי פירסום של דן אבן מ”הארץ” ב-8/11 נכתב: 

 “כ-10% מתים בניתוחי המעי הגס; 21% חווים סיבוך לא צפוי……נתוני 16,829 ניתוחים במעי הגס שבוצעו בין 2004 ל-2007 בחולים בוגרים ב-24 בתי חולים כלליים בישראל. התוכנית זכתה לשיתוף פעולה של איגוד הכירורגים בישראל.  לדברי מנהלת תחום מידע במשרד הבריאות, ציונה חקלאי, שריכזה את הנתונים, “ככל הנראה שיעור הסיבוכים אפילו גבוה יותר, כיוון שהוא מבוסס רק על רישומי בתי החולים…”.  

זיו פנה ליו”ר איגוד הכירורגיה הכללית באותם השנים , בשאלה על הידוע לו לגבי מידע זה, פרופ’ מיקי קראוס וקיבל את התשובה הבאה:


” יחיאל שלום, בתקופת כהונתי כיו”ר איגוד הכירורגים לא נמסרה מטעם האיגוד כל אינפורמציה בנושא סרטן המעי הגס”

וזיו מסכם ואומר: “אני כיו”ר החברה הישראלית לכירורגיה של הקולון והרקטום:מעולם לא פנו אלינו ממשרד הבריאות בנושא תחלואה ותמותה בניתוחי מעי גס.”

כמו כן הוסיף כי החברה לכירורגיה של הקולון יזמה בעצמה, בשיתוף הר”י,  ביצוע של רגי’סטרי מדעי של ניתוחי המעי הגס במטרה לבחון ולעבד נתונים הנוגעים לשיעורי הצלחה, תמותה וסיבוכים ניתוחיים, והסקר עומד לצאת בקרוב לדרך.


בעקבות דברים אלה פנינו לגב’ ציונה חקלאי, מנהלת תחום המידע במשה”ב, אשר צוטטה בכתבה ב”הארץ” כאחראית לנתונים,  בכדי לברר את מקור הנתונים הללו. בשיחה עמנו הסבירה חקלאי ש:




  • הנתונים שהוצגו בכנס איכות ברפואה לא היו מיועדים לפירסום בתקשורת..


  • הנתונים הוצגו בכדי להסביר את הסיבות להחלטה לבצע סקר מעמיק שהחל כעת במטרה לבחון את שיעור התמותה והסיבוכים לאחר סוגים שונים של ניתוחים כירורגים בכלל ושל המעי הגס בפרט.


  • הנתונים כפי שצוטטו ב”הארץ” מבוססים על נתוני דיווח מנהליים ולא קלינים. הנתונים מתייחסים לכל אירועי התמותה והסיבוכים כםי שדווחו במערכות המידע הממוחשבות של המחלקות הכירורגיות באותה תקופה.


  • מנתונים אלה לא ניתן לקבוע אם הסיבוך המדווח במכתב השיחרור קשור לניתוח עצמו או שהיה קיים עוד טרם האישפוז והניתוח.


  • אין גם אפשרות מהדו”חות המנהליים להפריד את נתוני התמותה והסיבוכים לפי סוגי ניתוחים ו/או מחלות הרקע של המנותחים.

לטענת חקלאי, פרוייקט הסקר המקיף נמצא עכשיו בתהליך ביצוע תוך שיתוף פעולה עם המחלקות הכירורגיות ויו”ר האיגוד הכירורגי החדש. מכאן, לדבריה, שרק לאחר השלמת הסקר המעמיק ניתן יהיה להציג נתונים בדוקים ורלבנטים יותר הנוגעים לשיעורי התמותה והסיבוכים הניתוחיים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה