Colorectal cancer

בדיקת CT משופרת מהווה אמצעי סקירה מדוייק לסרטן המעי הגס (מתוך Radiology)

ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי טומוגרפיה ממוחשבת תלת מימדית (3D CTThree-dimensional computed tomography) מהווה כעת אמצעי מדוייק לביצוע סקירה לסרטן המעי הגס. המחקר פורסם בכתב העת לרדיולוגיה (Radiology).

שילוב של 3D CT ראשוני עם קולונוסקופיה אופטית (optical colonoscopy) שניונית מהווה על פי תוצאות המחקר גישה סינרגיסטית לסקירת סרטן המעי הגס.

החוקרים ציינו כי virtual colonoscopy טרם אומצה בצורה נרחבת, וזאת בשל תוצאות מגוונות שעלו ממחקרים קליניים ובשל מחסור במימון מצד שלישי.

החוקרים השתמשו ב-3-D CT colonography (V3D Colon; Viatronix) לצורך סקירה ראשונית של 1100 מטופלים.

פוליפים שהתגלו בגודל 6 מ”מ או יותר תועדו בהתאם למיקום הסגמנט. עבור פוליפים שגודלם 10 מ”מ או יותר הומלץ על ביצוע optical colonoscopy מיידית. למטופלים עם פוליפים בגודל הנע בין 6 ל-9 מ”מ הוצע או לעבור optical colonoscopy מיידית לצורך כריתת הפוליפ, או לעבור ביקורת על ידי CT colonography שנה עד שנתיים מאוחר יותר.

החוקרים דיווחו כי ה- Screening colonography זיהתה 43 מטופלים עם פוליפים גדולים ו-77 עם פוליפים שגודלם נע בין 6 ל-9 מ”מ.

מתוך 71 המטופלים שעברו לאחר מכן optical colonoscopy, הממצאים היו מתאימים לפוליפים שזוהו ב- CT colonographyב-65 מטופלים (ערך ניבוי חיובי – 91.5%). ל-49 מטופלים היו נגעים נאופלסטיים.

למטופלים שנדמה היה כי יוקירו את הפרוצדורה הפחות פולשנית הוצע לעבור CT colonography. החוקרים דיווחו כי בסך הכל הייתה עלייה משמעותית בסקירה הכוללת של אוכלוסיית המחקר, עם הכפלת מספר המטופלים מהרבע הראשון של שנת 2004 לרבע הראשון של שנת 2005.

בנוסף, ציינו החוקרים, הכנת מעי “ידידותית למטופל” במידה רבה יותר הצריכה פחות צריכת נוזלים. הפרוצדורה אמנם דורשת ניפוח של המעי הגס, אולם שימוש בקטטר רקטלי קטן וגמיש עם automated CO2 שיפר את הניפוח וגבה פחות אי נוחות לאחר הפרוצדורה.

עוד ציינו החוקרים כי אין כל סיבה שגסטרואנתרולוגים ירגישו מאוימים מהיישום של CT colonography, שהרי קולונוגרפיה וקולונוסקופיה הינן פרוצדורות משלימות. יתר על כן, האחוז של בדיקות optical colonoscopic שהינן רפואיות באמת ייצג שימוש טוב יותר באמצעי מוגבל שהינו יקר יותר ופולשני יותר מ- CT colonography.

החוקרים סיכמו באומרם כי בכדי להפוך לאמצעי סריקה מוצלח באמת, בכל אופן, CT colonography צריכה להיות מאומצת על ידי מטופלים, על ידי רופאים מפנים, על ידי משלמים לאומיים מצד שלישי ועל ידי גסטרואנתרולוגים.

לידיעה המלאה ממדסקייפ   

Radiology 2006;241:417-425.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה