Colorectal cancer

חולי סרטן המעי הגס מפגינים שוב נגד ההחלטה שלא לאשר את הארביטוקס (הארץ)

חולי סרטן המעי הזקוקים לטיפול בארביטוקס יוצאים שוב במחאה בגין אי הכללת התרופה בסל הבריאות. השובתים הקימו אוהל מחאה מול משרד רה”מ (וכידוע, זה לא אוהל המחאה היחידי הנמצא שם כעת…) וקוראים לממשלה לאשר השימוש בתרופה במסגרת הסל. לטענת המפגינים יש לראות את הטיפול באמצעות אווסטין ווארביטוקס כרצף טיפולי אחד, ולכן שתי התרופות צריכות להכלל בסל.

בכתבה מצוטט יו”ר ועדת הסל, פרופ’ שני, כאומר שהתרופה קיבלה דירוג נמוך ע”י האונקולוגים וחברי הועדה, דבר שגרם לכך שהוחלט שלא לכלול אותה בסל הנוכחי.

לכתבה בהארץ 

בכתבה ב”הארץ” מוצגים גם נתוני עלות ושיפור תוחלת חיים, וכאמור פרופ’ שני מצוטט בה כאומר שמדובר “בתרופה עם עלות גבוהה מאוד ותועלת רפואית קטנה מאוד”. אנו הצגנו הערכה כלכלית רפואית שאף הוגשה לסל (ניתן לעיין בה כאן – בקישור זה), ממנה עולה שעלות הטיפול נטו (תוספת העלות) לחולה היא כ-85,000 ש”ח, והשיפור הצפוי בתוחלת החיים הוא של 5.64 (ועלייה לתוחלת חיים נותרת של 10.6 חודשים).

במונחי העלות שיש להשקיע כדי להשיג הארכת תוחלת חיים של שנה אחת, שזהו המדד המרכזי לבחינת עלות/תועלת של תרופות וטכנולוגיות, מדובר בתוצאה של כ-45,000 $, תוצאה הנחשבת לא רעה בכלל, ואם משקללים גם את נושא איכות החיים התוצאה היא כ-40,000 $ לתוספת של שנת חיים מתואמת איכות חיים – מה שמוכר כ-QUALY  (בעולם המערבי מקובל לראות בתרופה/טכנולוגיה המשיגים יחס הנמוך מ-50,000 $ לשנת חיים מתואמת איכות חיים כחלופה רפואית אטרקטיבית מבחינה כלכלית/רפואית). בתחום הסרטן יש אף נטייה לאפשר לטיפולים עם יחס עלות לשנת חיים גבוה מ-50,000 $ להכלל במימון הציבורי. למיטב ידיעתנו, במסגרת סל הבריאות לשנת 2006-7 נכללו ואושרו תרופות וטכנולוגיות שיחס העלות לשנת חיים שלהם היה גבוה יותר (כלומר אטרקטיביים פחות).

אין ספק שהועדה שקלה בכובד ראש את החלופות השונות שעמדו בפניה במסגרת הרחבת הסל, וההחלטה שלא להכליל את הארביטוקס נעשתה תוך שיקול דעת ומחשבה מעמיקה תוך לקיחה בחשבון של ההתנגדות הציבורית והמחאה של החולים. עם זאת, עדיין לא ברור אם במונחי שיקול דעת רציונלי הבוחן עלות/תועלת מדובר אכן בהחלטה הנכונה, וזאת מהסיבה המצערת שהועדה עדיין אינה מציגה באופן ברור את מבחן העלות/תועלת של החלופות שעמדו לפניה. הבשורה המשמחת היא, כך לפחות לפי ד”ר ברלוביץ, משנה למנכ”ל המשרד וחבר בועדה, בשיחה עם כתבנו, שהחל מסל 2008 יש כוונה לבצע מדידה והשוואה מסודרת של יחס עלות לשנת חיים מתואמת איכות חיים כאחד הקריטריונים לביצוע התעדוף. אנחנו מחכים…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה