Colorectal cancer

סריקת PET/CT כלל-גופית מסייעת בקביעה יעילה של שלב הגידול במעי הגס (Gut)

על-פי דיווח שפורסם לאחרונה, סריקת positron emission tomography/computed tomography (או PET/CT) יכולה לסייע בקביעה יעילה של שלב סרטן המעי הגס, במיוחד בחולים שבהם לא הושלמה הקולונוסקופיה.

אחד החוקרים, ד”ר Veit, מסביר בראיון כי זוהי פרוצדורה כלל-גופית משולבת זו, שבה מתקבלות תוצאות הקשורות לגידולים בכל אחד מחלקי הגוף בבת אחת. הוא מוסיף כי המטרה איננה להחליף את הקולונוסקופיה האופטית, אלא ששתי הפרוצדורות יכולות להשלים זו את זו בכדי להפחית את משך הזמן הדרוש לקבלת אבחנה וודאית.

החוקרים בדקו את יישמות השימוש בסריקת PET/CT כלל-גופית לאחר הרחבת המעי באמצעות נוזלים והרפייה תרופתית של המעי בקרב 14 חולים שעלה בהם חשד לסרטן המעי הגס.

הפרוטוקול סיפק מידע קולונוגרפי אבחנתי מלא ודרוג כלל-גופי של שלבי הגידול בקרב 14 חולים שבהם לא קיימים סיבוכים.

קולונוגרפיית PET/CT החמיצה רק זיהוי של פוליפ שטוח שגודלו 5 מ”מ שנצפה בקולונוסקופיה, אך איפשרה זיהוי של גידול אחד ב-ascending colon שלא נצפה באמצעות הקולונוסקופיה.

סריקת ה-PET/CT זיהתה נכונה את כל מקרי המחלה ה-node-positive, ואיפשרה סיווג נכון של שלב הגידול ב-8 מתוך 11 החולים שנותחו. 6 אתרי גידול נוספים מחוץ למעי הגס, ש-5 מהם לא זוהו בעבר, זוהו באמצעות ה-PET/CT ב-6 חולים.

החוקרים מסכמים כי קולונוגרפיית PET/CT יכולה למלא תפקיד חשוב בחולים הסובלים מסרטן המעי הגס, במיוחד בחולים שבהם הקולונוסקופיה האופטית איננה שלמה או שהם סובלים מכמה פגעים סינכרונים מעוררי חשד.

ד”ר Veit מסביר כי היתרון הגדול הוא קבלת שילוב תוצאות רדיולוגיות ונוקלאריות באותו היום, באותה בדיקה. הוא מוסיף כי הרופא מקבל דיווח אחד משולב עם כל המידע הדרוש בכדי להחליט על המשך הטיפול (ניתוח, כמותרפיה, או טיפולי הקרנה).

במאמר מערכת מצורף נכתב כי גם אם בדיקה משולבת ויקרה זו איננה מתאימה ככלי סריקה לזיהוי פוליפים, זהו רעיון טוב לשלב שיטות הדמיה שונות לתצוגת מידע אחת.

Gut 2006;55:10-11,68-73.
<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה