Colorectal cancer

רמות Adiponectin נמוכות עלולות להגביר את הסיכון לסרטן המעי הגס והרקטום בגברים (Natl Cancer Inst 2005 J)

ממחקר חדש עולה כי רמה נמוכה של Adiponectin, ללא תלות ב-BMI, קשורה בסיכון מוגבר לסרטן המעי הגס והרקטום בגברים.

מחקרים קודמים קשרו בין שומן ובין תנגודת לאינסולין עם סיכון לסרטן המעי הגס והרקטום.

מאחר ש-Adiponectin, הורמון רגיש לאינסולין המופרש ע”י אדיפוציטים, קשור בקשר הפוך עם שני הפקטורים הללו, החוקרים שיערו כי הוא יהיה קשור לסיכון לממאירות.

ניתוח הנתונים כלל מידע אודות 18,225 גברים, רמות Adiponectin נמדדו באמצעות דגימות דם שנלקחו ב-1994 והחוקרים עקבו אחר המטופלים עד שנת 2002 בכדי לזהות מקרי סרטן המעי הגס והרקטום. לקביעת הסיכון, השוו בין קבוצת מקרים ובין שתי קבוצות ביקורת של נבדקים באותה שנת לידה ותאריך הוצאת הדם.

במהלך תקופת המעקב, 179 גברים פיתחו סרטן המעי הגס והרקטום. הסיכוי של גברים בחמישון העליון של רמות Adiponectin לפתח סרטן מעי גס ורקטום היה קטן ב-52% בהשוואה לנבדקים בחמישון התחתון. יתרה מזאת, תיקנון ל-BMI וגורמי סיכון אחרים לסרטן המעי הגס והרקטום כללו השפעה מעטה על חוזק הקשר.

נרשמו עוד ועוד עדויות לכך שרקמת השומן אינה אינרטית וכי היא מפרישה בפועל הורמונים. כך שייתכן שהיא מעורבת בתהליכי מחלות מסוימות.

העובדה שהקשר בין רמות Adiponectin ובין הסיכון לסרטן המעי הגס והרקטום נשמר גם לאחר התייחסות ל-BMI, מצביעה כי לא מדובר במדד עקיף לשומן הגוף. יש לבצע מחקרים נוספים בכדי לבחון את הקשר בנשים, באופן כללי, אין קשר מאוד חזק בין BMI ובין סרטן המעי הגס בנשים. רמות Adiponectin משתנות בין המינים, לכן ייתכן שהקשר שנראה בגברים אינו תקף לנשים.

Natl Cancer Inst 2005;97:1688-1694 J

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה