Colorectal cancer

לבדיקה אימונוכרומטוגרפית יתרון על הבדיקה הסטנדרטית לסריקת סרטן קולורקטלי (WCOG 2005)

בדיקה אימונוכרומטוגרפית חדשה לדם סמוי בצואה (IOBT) רגישה הרבה יותר מבדיקת דם סמוי סטנדרטית (GOBT) לזיהוי סרטן קולורקטלי וכן מצב קדם סרטני.

הבדיקה האימונוכימיקלית צריכה להיות הבחירה הראשונה לבדיקת דם סמוי לסריקת סרטן קולורקטלי באוכלוסיה בסיכון ממוצע.

החוקרים השוו בדיקת IOBT, שפותחה ביפן ונקראת OC-Light, ישירות עם בדיקת GOBT הסטנדרטית. מטרתם היתה לקבוע איזו בדיקה היא הרגישה והספציפית ביותר לזיהוי סרטן קולורקטלי ומצבים קדם סרטניים בהשוואה לקולונוסקופיה. הממצאים הוצגו בכנס השנתי לגסטרואנטרולוגיה.

קל מאוד לקחת דגימה (בשימוש ב-IOBT). אם מקבלים פס כחול אחד הבדיקה שלילית, קו כחול שני הבדיקה חיובית. באירופה הבדיקה עולה 3 אירו.

בין יולי 2003 ואפריל 2005, בחרו החוקרים אקראית 2,650 אנשים בגיל 50-75 להשתתף במחקר. כל האנשים המשתמשים באופן קבוע בתרופות אנטי דלקתיות לא סטרואידליות או אנטיקואגולנטים או עם היסטוריה של סריקה לסרטן קולורקטלי, מחלת מעי דלקתית או קואגולופתיה הוצאו מהמחקר. 2,020 ייצגו את הסיכון הממוצע באוכלוסיה, והתבקשו לעבור בדיקת GOBT ו-IOBT והוזמנו לעבור קולונוסקופיה. מתוכם, 1,559 (77%) השליו את שתי בדיקות דם סמוי.

ל-8.4% מהחולים היו תוצאות חיוביות ל-IOBT ו-3.8% עם תוצאות חיוביות ל-GOBT. בנוסף, 1.9% מהחולים היו עם תוצאות חיוביות בשתי הבדיקות. קולונוסקופיה בוצעה ב-154 מתוך 161 חולים עם תוצאות חיוביות באחת מהבדיקות וב-222 מתוך 1,398 חולים עם תוצאות שליליות בשתי הבדיקות.

מתוך חולים עם תוצאות חיוביות בבדיקת דם סמוי בצואה, 26% נמצאו לאחר קולונוסקופיה עם אדנומה מתקדמת, ו-9% עם סרטן קולורקטלי. לעומת זאת, מתוך החולים עם תוצאות שליליות, 2% היו עם אדנומה מתקדמת ולאף אחד לא היה סרטן קולורקטלי. מתוך 14 חולים עם סרטן קולורקטלי, 6 היו בשלב מוקדם של המחלה.

בדיקת IOBT היתה רגישה בהרבה מבדיקת GOBT, עם רגישות של 50% לזיהוי אדנומה מתקדמת, 100% לסרטן קולורקטלי ו-58% לנאופלזיה מתקדמת, בהשוואה לקולונוסקופיה. לעומת זאת, רגישות GOBT היתה 9% לאדנומה מתקדמת, 23% לסרטן קולורקטלי, ו-12% לנאופלזיה מתקדמת בהשוואה לקולונוסקופיה. היתרון ברגישות לא בא על חשבון הספציפיות. לשתי הבדיקות היתה ספציפיות של 92% או יותר לזיהוי כל אחד מהמצבים בהשוואה לקולונוסקופיה, עם רגישות נמוכה יותר של 2%-5% ל-IOBT לעומת GOBT.

הסיכון היחסי לנאופלזיה מתקדמת בחולים עם תוצאות חיוביות בבדיקת דם סמוי בצואה היה 4.8 ל-GOBT בשוואה ל-25.7 ל-IOBT.

יש לשנות את הבדיקות לסריקות סרטן קולורקטלי, סיכמו החוקרים. IOBT אושר ע”י ה-FDA וזמין בארה”ב.

WCOG 2005: Abstract DR 0527. Presented Sept. 13, 2005

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה