Colorectal cancer

מתן capecitabine דרך הפה עשוי להועיל בטיפול בסרטן המעי הגס בשלב III (ה-N Engl J Med)

על-פי תוצאות מחקר אקראי שפורסם לאחרונה, מתן אורלי של capecitabine עשוי להוות אלטרנטיבה יעילה למתן תוך-ורידי של fluorouracil ו-leucovorin בטיפול מוסף בסרטן המעי הגס משלב III. אולם, מומלץ כי הטיפול המשולב ישאר הטיפול הסטנדרטי לעת עתה.

החוקרים כותבים כי מתן טיפול תוך-ורידי הוא הטיפול האדג’ובנטי הסטנדרטי בסרטן המעי הגס וכי מתן אורלי של fluoropyrimidine capecitabine מהווה תחליף למתן fluorouracil ו-leucovorin כטיפול הבחירה בסרטן מעי גס גרורתי.

ניסוי ה-3 Xeloda in Adjuvant Colon Cancer Therapy (ה-X-ACT) ערך השוואה בין capecitabine לבין מרשם ה-fluorouracil-plus-leucovorin כטיפול אדג’ובנטי בסרטן המעי הגס משלב III הניתן להסרה ניתוחית.

במחקר השתתפו 1,987 חולים שחולקו באקראי לקבלת capecitabine דרך הפה (1,004 חולים) או לקבלת fluorouracil ו-leucovorin (מרשם ה-Mayo Clinic; כ-983 חולים) במהלך 24 שבועות. מדד היעילות הראשוני היה לפחות שיוויון בשיעור ההשרדות ללא מחלה, ומדד הבטיחות העיקרי היה שכיחות תופעות הרעילות מדרוג 3 או4 שנגרמו בשל ה-fluoropyrimidines.

שיעור ההשרדות ללא מחלה במתן capecitabine היה לפחות שווה ערך לזה שנצפה במתן fluorouracil-plus-leucovorin. שיעור ההשרדות ללא הישנות היה אפילו משופר במתן capecitabine, בהשוואה למתן fluorouracil plus leucovorin (ערך HR של 0.86; 95%CI, 0.74-0.99; ערך P = .04), והופיעה ירידה מובהקת סטטיסטית בשיעור תופעות הלוואי של הטיפול (P < .001). אולם, שכיחות ההופעה של ה-hand-foot syndrome מדרגה 3 היה גבוה באופן מובהק סטטיסטית בקבוצת ה-capecitabine. אנליזה מרובת משתנים מעידה כי הטיפול באמצעות capecitabine משפר את יעילות התוצאה, בהשוואה למתן fluorouracil ו-leucovorin.

החוקרים כותבים כי מתן capecitabine דרך הפה הינו חלופה יעילה למתן תוך-ורידי של fluorouracil ו-leucovorin וכי יש לשקול מתן capecitabine, או טיפול המבוסס על oxaliplatin, בחולי סרטן המעי הגס הזקוקים לטיפול אדג’ובנטי.

מגבלות המחקר כוללות העדר איזון קל במאפייני שתי קבוצות הנבדקים, כשהגורם הפרוגנוסטי החזק ביותר (עליה ברמות אנטיגן ה-carcinoembryonic [או CEA] ומצב הבלוטות) יוצר העדפה לטובת קבוצת טיפול ה-fluorouracil-plus-leucovorin.

במאמר מערכת מצורף נכתב כי נאלצו לבצע הקטנה במינון ההתחלתי של ה-capecitabine (שעמד על ערך של 2,500mg/m2 ליום, בחלוקה לשתי מנות) בכמעט 60% מהחולים.

כותבי מאמר המערכת מציינים כי בהתבסס על נוחות המתן, היעילות והירידה בשיעורי ההשפעות הטוקסיות, נראה ש-capecitabine הוא בחירה מעולה כשיש צורך במתן תרופה יחידה ובמידה שהרופא המטפל חש בנוח להתחיל במתן המינון ששימש במחקר. עוד נכתב כי לא תנתן תשובה לשאלה האם על ה-capecitabine להחליף את מתן ה-fluorouracil התוך-ורידי במסגרת מרשמים אדג’ובנטים של כמה תרופות, עד להשלמת המחקר בתחום. מסוכם כי בינתיים מצביעות העדויות על העדפה למתן משולב של oxaliplatin עם מתן leucovorin ו-fluorouracil תוך-ורידי כטיפול האדג’ובנטי האופטימלי.

לידיעה במדסקייפ

N Engl J Med. 2005;352:2696-2704, 2746-2748

לדף התרופה באתר e-med

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה