Colorectal cancer

חומצה אורסודאוקסיכולית עשויה למנוע חזרה של אדנומה קולורקטלית עם דיספלזיה בדרגה גבוהה (J Natl Cancer Inst)

חומצה אורסודאוקסיכולית (UDCA) עשויה למנוע חזרה של אדנומה קולורקטלית עם דיספלזיה בדרגה גבוהה, על פי תוצאות מחקר אקראי בשלב 3 שפורסמו בגיליון יוני של Journal of the National Cancer Institute.

טיפול UDCA קשור לירידה בהיארעות נאופלזיית מעי במודלים פרה- קליניים ובחולים עם מצבים הקשורים לעלייה בסיכון לסרטן המעי, אומר ד”ר דיוויד אלברטס מאונ’ אריזונה ושותפיו. התכונות הכמופרוונטיות של UDCA אולי נובעות מיכולתו לעכב סיגנלים מיטוגנים ולכן לדכא גידול תאים.

במחקר כפול סמיות זה, 1,285 חולים אשר עברו הסרת אדנומה קולורקטלית בששת החודשים האחרונים קיבלו באקראי טיפול UDCA של 8-10 מ”ג/ק”ג משקל גוף ליום,  n = 661) או פלצבו (n = 624) למשך 3 שנים או עד קולונוסקופיית המעקב.

בהשוואה לפלצבו, טיפול UDCA היה קשור לירידה לא משמעותית סטטיסטית באחוז חזרת האדנומה, אך עם ירידה משמעותית סטטיסטית של 12% באדנומות עם דיספלזיה בדרגה גבוהה (יחסי סיכון מותאמים, 0.61; 95% רווח בר סמך, 0.39-0.96, P = .03). חזרת המחלה בשתי הקבוצות לא היתה שונה במונחי גודל אדנומה, היסטולוגית ווילוס או מיקום.

טיפול UDCA היה קשור לירידה לא משמעותית סטטיסטית בסה”כ חזרת אדנומה קולורקטלית אך עם ירידה משמעותית סטטיסטית של 39% בחזרת אדנומה עם דיספלזיה בדרגה גבוהה. מפני שלפגיעות דיספלסטיות חמורות יש סיכון גבוה להתקדמות לקרצינומה קולורקטלית חודרנית, ממצאים אלו מצביעים על כך שיש לשקול קיום מחקרים העוסקים בתכונות הכמופרוונטיות של UDCA באנשים עם פגיעות כאלו.

מיגבלות המחקר כללו אפשרות של משך טיפול או מינון לא מתאימים.

מכניזם אפשרי של כמופרוונטיות הקשור ל-UDCA עשוי לכלול מודולציות של השינויים באיזופורמים של פרוטאין קינאז C המושרים על ידי קרצינוגנים ושינויים במטבוליזם חומצה ארכינואידית.

יש להמשיך ולהעריך שימוש ארוך טווח ב-UDCA (כלומר מעל 5 שנים) לגבי תפקיד של מניעת דיספלזיה בדרגה גבוהה בחולים הנמצאים בסיכון גבוה לחזרת אדנומה כזו, מסכמים החוקרים.

J Natl Cancer Inst. 2005;97:846-853

לידיעה במדסקייפ

לקישור לתרופה ursoflak ב-e-med

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה