Colorectal cancer

פיקוח אקטיבי עדיין איננו מתאים כגישה טיפולית בגידולים בפי הטבעת שנסוגו לאחר טיפולי כמותרפיה והקרנות

תוצאות מחקר שהוצגו בכינוס השנתי של ה-American Society of Colon and Rectal Surgeons מעידות כי לא ניתן להסתפק בהשגחה אקטיבית לטיפול בגידולים בפי הטבעת שנראה כי נסוגו לחלוטין לאחר מתן טיפול כמותרפי והקרנות (CRT).

למרות שלאחרונה עלה ענין בנקיטת גישה זו, המחקר מעיד כי עלול להיות קשה לזהות גושים של תאים ממאירים תוך הסתמכות על בדיקות תצפיתיות רגילות בלבד לאחר מתן CRT. בתבסס על הממצאים, ממליצים החוקרים כי הטיפול ימשיך לכלול הסרה רדיקלית של כל גידולי פי הטבעת המקומיים המתקדמים לאחר מתן CRT (אלא אם כן החולה משתתף בניסוי מבוקר).

במחקר השתתפו 2,200 נבדקים שנמצאו במאגר נתונים בין השנים 1981-2003. 66 מהם עברו טיפול CRT סטנדרטי כ-6 שבועות לפני ביצוע ניתוח הסרה רדיקלית, השלבים הפתולוגיים pT0, pTis או pT1 ותתקינים פתולוגיים נתקבלו לאחר הניתוח. בהתבסס על הדירוג לפני מתן ה-CRT, נמצאו כ-6% מהגידולים בשלב T4, כ-77% מהם בשלב T3, כ-15% מהם בשלב T2, וכ-2% מהם בשלב T1.

שני מומחים לפתולוגיה סקרו באופן בלתי תלוי את המקרים, קבעו מחדש את שלב הגידול ודרגו אותו על-פי מערכת דרוג נסיגת הגידול מותאמת של Mandard (דרוג TRG בין 1-5).

המרחק הממוצע של הגידולים משפת פי הטבעת היה 5.8 ס”מ (טווח של 2-12 ס”מ). הדירוג לפני מתן הטיפול התבסס על בדיקה קלינית ועל בדיקות הדמיה. רובם של 66 החולים עברו הסרה ניתוחית עוקבת אנטריורית או אבדומינלית-פנינומיאלית של הגידול.

בהערכת תגובת הגידול לאחר מתן CRT לפני הניתוח נמצא כי 100% מהתתקינים שבהם נמצאו מאפייני רירית נורמלית היו חופשיים ממחלה, כמו גם 64% (9 מתוך 14) מהתתקינים שבהם נתקבלה צלקת שאריתי, 60% (6 מתוך 10) מהתתקינים שבהם נתקבלה מסה שאריתית, ו-73% (27 מתוך 37) מהתתקינים שבהם נתקבל כיב שאריתי.

ב-4 מתוך 66 החולים נמצאה מעורבות של בלוטות הלימפה, כולל 3 חולים שסווגו כחסרי גידול שאריתי (TRG1). בחולה נוסף שבו נמצאה מעורבות של בלוטת לימפה, נמצאו תאי גידול שאריתיים נדירים ופיברוזיס בולט (סווג כ-TRG2).

כמו כן, הופעת תגובה מלאה לטיפול CRT נאו-אדג’ובנטי לא אישרה בוודאות את העדרה של מחלה מיקרוסקופית.

החוקר הראשי, ד”ר Pokala, מסביר כי בעתיד עשויה גישה זו, של השגחה אקטיבית, להתאים בחלק מהחולים, וכי כמה מחקרים אקראיים מתוכננים כיום.

עם זאת, הוא מוסיף, כעת עדיין דרוש מחקר נוסף בכדי לקבוע מי מהחולים עשוי להרוויח מנקיטת גישה טיפולית זו, דבר שעדיין איננו ברור ונותר קשה לחיזוי.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה