Colorectal cancer

סריקות מולקולריות שגרתיות לגילוי סינדרום Lynch עשויות לשמש בחולי אדנוקרצינומה של המעי הגס (N Engl J Med)

תוצאות מחקר שפורסם לאחרונה מעידות כי ביצוע סריקות מולקולריות שגרתיות לגילוי סינדרום Lynch או סרטן תורשתי של המעי הגס ללא התפתחות פוליפים, עשוי להיות שימושי בקרב חולים הסובלים מאדנוקרצינומה של המעי הגס.

החוקרים כותבים כי מוטציות germ-line בגנים של מערכת תיקון ה-mismatch כמו MLH1, MSH2, MSH6 ו-PMS2 מובילות להתפתחות סינדרום Lynch (סרטן תורשתי של המעי הגס ללא התפתחות פוליפים), היוצר רגישות גבוהה להתפתחות סרטן. הם מוסיפים כי ביצוען של סריקות מסדר גודל גדול לגילוי מוטציות germ-line המובילות להופעת המחלה בבגרות הופך אפשרי יותר ויותר בשל התקדמויות טכניות.

למחקר נרשמו 1,066 חולים שבהם אובחנה לראשונה אדנוקרצינומה של המעי הגס והחוקרים השתמשו בגנוטיפים של הגידולים לצורך ביצוע סריקה ראשונית בשיטת גילוי microsatellite instability. בחולים שבהם התקבלו תוצאות חיוביות נבדקה המצאות מוטציות בגנים MLH1, MSH2, MSH6, ו-PMS2, תוך שימוש בצביעות אימונו-היסטוכימיות של חלבוני מערכת תיקון ה-mismatch, קביעות רצף גנומיות ובדיקת deletion. יעוץ גנטי ניתן לבני משפחה של נשאי מוטציות ובדיקות לאיתור המוטציות הוצעו לאלה שנמצאו בסיכון.

ב-208 (19.5%) מתוך 1,066 המשתתפים נמצאה microsatellite instability ומוטציה הגורמת לסינדרום Lynch נמצאה ב-23 (2.2%) מהם. 10 מתוך 23 חולים אלה היו מעל גיל 50 שנים, ו-5 מהם לא התאימו לקריטריוני Amsterdam ולקוים המנחים של Bethesda לאיבחון סרטן תורשתי של המעי הגס ללא התפתחות פוליפים, הכוללים את גיל החולה ואת ההיסטוריה המשפחתית כסמנים לזיהוי חולים המצויים בסיכון גבוה לסינדרום Lynch.

בדיקות גנוטיפיות של microsatellite instability בלבד או אנליזות אימונו-היסטוכימיות בלבד לא איפשרו זיהוי של שניים מהחולים הללו. מתוך 117 האנשים שנמצאו בסיכון שנבדקו במשפחותיהם של 21 מהחולים, נתגלו מוטציות הגורמות לסינדרום Lynch ב-52 והן לא נתגלו ב-65.

החוקרים כותבים כי סריקות מולקולריות שגרתיות של חולים הסובלים מאדנוקרצינומה של המעי הגס לזיהוי סינדרום Lynch מאפשרות איתור מוטציות שלא היה ניתן לגלותן באופן אחר, בחולים ובבני משפחותיהם. הם מוסיפים כי הממצאים מעידים כי יעילות הסריקות יחד עם האנליזות האימונו-היסטוכימיות בחלבוני מערכת תיקון ה-mismatch דומה לזו של אסטרטגיות מורכבות יותר לבדיקות גנוטיפיות של microsatellite instability.

מגבלות המחקר כוללות את האפשרות להערכת חסר של שכיחות סינדרום Lynch וכשלון בגילוי שניים מתוך 23 החולים שבהם נמצא הסינדרום.

מאמר מערכת מצורף דן בחשיבות היחסית של הסריקות הגנטיות ושל הקריטריונים הקליניים.

נכתב כי עדיין קיימות שאלות ללא מענה במחקר זה, הכוללות את תפקיד ה-microsatellite instability והצביעות האימונו-היסטכימיות, בנפרד או יחדיו, כשיטות לביצוע סריקות לגילוי סינדרום Lynch. ד”ר Henry Lynch וד”ר Patrick Lynch הכותבים את מאמר המערכת אינם תומכים בביצוע סריקות שגרתיות באמצעות אף אחת מהבדיקות בקרב כלל החולים הסובלים מסרטן המעי הגס, ומעלים תהיות בנוגע לכיסוי עלותן הכספית של בדיקות אלה.

הם מציינים כי עדיין לא ברור האם חברות הביטוח ישתכנעו שאסטרטגית הסריקה כדאית וכי יש להתחשב גם ברצון החולים לקבל מידע אודות האפשרות לאיבחון סינדרום Lynch.

N Engl J Med. 2005;352:1851-1860, 1920-1922