Cognitive Function

חשיבות MRI לניבוי תוצאות נוירו-התפתחותיות ביילודים שנולדו טרם זמנם / מאת ד”ר ברזילי עורך נאונטולוגיה

ממחקר חדש עולה כי ממצאים אבנורמלים בבדיקת MRI בגיל 40 שבועות מתוקן, מנבאים היטב הפרעות נוירו-התפתחותיות בגיל שנתיים ביילודים שנולדו מוקדם מאוד (בגיל 30 שבועות הריון או מוקדם יותר) . ממצאים אלו מחזקים את חשיבות MRI בגיל מתוקן של 40 שבועות הריון בריבוד סיכונים ביילודים אלו.

החוקרים מסבירים כי יילודים שנולדו מוקדם מאוד מצויים בסיכון גבוה להפרעות נוירו-התפתחותיות. בדיקות MRI (Magnetic Resonance Imaging) הוצעו ככלי לניבוי הפרעות נוירו-התפתחותיות באוכלוסיה זו.

במחקר השתתפו 167 יילודים שנולדו לאחר 30 שבועות הריון או פחות. החוקרים ביקשו להעריך את הקשר בין ממצאים אבנורמלים בחומר לבן וחומר אפור בבדיקת MRI בגיל הריון מתוקן של 40 שבועות ואת הסיכון לפגיעה קוגניטיבית קשה, איחור פסיכומוטורי קשה, שיתוק מוחין, והפרעה נוירוסנסורית (שמיעה או ראיה) בגיל שנתיים מתוקן.

מהתוצאות עולה כי בגיל שנתיים, 17% מהיילודים סבלו מפגיעה קוגנטיבית חמורה, 10% סבלו מאיחור פסיכומוטורי, 10% סבלו משיתוק מוחין, ו-11% פיתחו הפרעה נוירו-סנסורית.

אבנורמליות מתונה עד קשה בחומר הלבן במוח שזוהתה ב-21% מהיילודים בגיל הריון מתוקן של 40 שבועות ניבאה את התוצאות הבאות בגיל שנתיים עיכוב קוגניטיבי (OR=3.6, 95% CI = 1.5-8.7), איחור מוטורי (OR=10.3, 95% CI = 3.5-30.8), שיתוק מוחין (OR=9.6, 95% CI = 3.2-28.3) והפרעה נוירו-סנסורית (OR=4.2, 95% CI = 1.6-11.3).

כמו כן נמצא קשר (פחות חזק) בין הפרעות בחומר אפור, שהופיעו ב-49% מהיילודים, ובין איחור קוגניטיבי, איחור מוטורי ושיתוק מוחין.

הפרעות מתונות עד קשות בחומר הלבן בבדיקת MRI היו פקטורים מנבאים משמעותיים לאיחור מוטורי קשה ושיתוק מוחין לאחר תיקנון למדדים אחרים בתקופה הנאונטלית, כולל ממצאים בבדיקת אולטרה-סאונד קרניאלי.

לידיעה ב-NEJM

הערות עורך:

נראה לי כי בהדרגה בדיקת ה-MRI תחליף את בדיקת US המח המאוחרת לשם הניבוי הפרוגנוסטי בפגים. כאשר הבדיקה תהפך זמינה יותר נראה לי כי לא יהיה מנוס משימוש בה ע”מ לנסות ולנבא את העתיד.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה