Clinical pharmacology

האם שימוש בתכשיר Afatinib מעכב את התקדמות המחלה בחולים עם סרטן ריאות מסוג NSCLC? (מתוך כנס European Society for Medical Oncology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי ה-35 של ה-European Society for Medical Oncology (ESMO) עולה כי חולים עם סרטן ריאות ומוטציות ברצפטור ל-Epidermal growth-factor (EGFR) הראו שרידות ארוכה יותר ללא התקדמות המחלה וכיווץ של הגידול בעקבות טיפול בתכשיר הניסיוני Afatinib (BIBW 2992), מעכב בלתי הפיך לטירוזין קינאז EGFR ו-HER2. החוקרים דיווחו על תוצאות מחקר ה-LUX-Lung 1, מחקר בשלב 2b/3.

לדברי החוקרים, תכשיר זה מביא לרגרסיה בתת-סוג של חולי סרטן הריאה אשר להם לא קיים עד כה טיפול מוכח וזמין. הם מסבירים כי הרגרסיה והתייצבות המחלה אשר נצפו היו קשורים בשיפור בתסמינים המיוחסים לסרטן.

עבור חולים אשר טופלו בתכשיר הניסיוני, מדווחים החולים כי השרידות ללא התקדמות המחלה עמדה על 3.3 חודשים (95% CI = 2.79-4.40), בעוד שעבור אלו שטופלו בתרופת דמה עמדה שרידות זו על 1.1 חודשים (95% CI = 0.95-1.68), עם יחס סיכון של 0.38 (95% CI = 0.306-0.475).

בתום שמונה שבועות, נמצא כי שיעור כיווץ הגידול היה גבוה משמעותית בקרב החולים שטופלו ב-Afatinib בהשוואה לאלו בקבוצת הביקורת (שיעור השליטה במחלה, 58% לעומת 19%; P<0.0001). לטענת החוקרים, הערכה שמרנית של שיעור התגובה הייתה 7% בקרב החולים שהראו תגובה חלקית מוכחת בעקבות טיפול ב-Afatinib. שיעור התגובה המוכחת הכולל היה 11% בקרב החולים בקבוצה זו ו-0.5% בקרב אלו בקבוצת הביקורת.

עם זאת, החוקרים מציינים כי תוצאות מחקרם זה לא הראו שיפור בשרידות הכוללת, אשר הוגדרה כיעד העיקרי של המחקר. השרידות הכוללת החציונית עמדה על 10.78 חודשים (95% CI = 9.95-11.99) עבור החולים בקבוצת ה-Afatinib לעומת 11.96 חודשים (95% CI = 10.15-14.26) בקבוצת הביקורת (יחס הסיכון 1.077; 95% CI = 0.862-1.346).

החוקרים מוסיפים כי כמדד של ביצוע, נותרה השרידות הכוללת כתקן הזהב, וטוענים כי העברת חולים בין הקבוצות והשימוש בטיפולים נוספים לאחר מכן הם שתרמו לשרידות הכוללת הדומה בין שתי הקבוצות.

החוקרים מזכירים כי נכון להיום לא קיים טיפול עבור חולים אשר נכשלו בניסיון טיפולי ב-מעכבי טירוזין קינאז למוטציות ב-EGFR, ואולם Afatinib הוכח כבעל פעילות בגידולים הנושאים מוטציות אלו. כוונתם העיקרית של החוקרים הייתה למצוא טיפולי חלופי ל-EGFR לאחר טיפול התחלתי המעכב טירוזין קינאז EGFR וכישלון טיפול המבוסס על פלטינום.

במחקר הנוכחי נכללו 585 חולים עם אדנוקרצינומה של הריאה בשלב IIIb/IV, אשר הוקצו אקראית לקבל את התכשיר הניסיוני יחד עם טיפול תומך מיטבי או לחילופין תרופת דמה יחד עם טיפול תומך מיטבי.

החולים גויסו מעוקבה של חולי סרטן ריאה מסוג Nonsmall-cell lung cancer (NSCLC) עם מוטציה מוכחת ב-EGFR וחשד למוטציה שנייה המכונה T790M, אם כי זו האחרונה לא הוכחה באמצעות פרופיל מולקולארי. החולים נבחרו קלינית על בסיס ההיסטוריה של התקדמות קודמת של המחלה תחת קו אחד או שני קווי טיפול כימותרפי (לרבות קו טיפול אחד לפחות המבוסס על פלטינום) בנוסף לטיפול בן למעלה מ-12 שבועות של Gefitinib (אירסה) או Erlotinib (טרסבה).

החוקרים מזכירים כי מבחינה היסטורית, כאשר חולים עם סרטן ריאה ומוטציה ב-EGFR הראו הישנות לאחר תגובה טובה לקווי הטיפול הראשוניים, הייתה קיימת השערה לפיה ישנה מוטציה שנייה אשר מפריעה ליעילות הטיפול. בשנת 2005, למעלה ממחצית מחולים אלו הראו מוטציה שכזו- T790M.

בעוד שבמחקר הנוכחי טרם הייתה קיימת כאמור הוכחה מולקולארית לנוכחות מוטציה זו בחולים, מביעים החקורים את תקוותם כי במועד מאוחר יותר יהיו בידיהם נתונים המאפשרים זיהוי קפדני יותר של ביולוגיה מולקולארית באשר לנוכחות שתי המוטציות בנבדקים.

היעד העיקרי במחקר נקבע כאמור כשרידות הכוללת, ויעדיו המשניים כללו שרידות ללא התקדמות המחלה, שיעור תגובה אובייקטיבית לטיפול, שיעור השליטה במחלה, בטיחות הטיפול ואיכות החיים.

החוקרים מוסיפים כי לא נצפו תופעות לוואי חדשות או בלתי צפויות, וכי תופעות הלוואי השכיחות ביותר שנרשמו היו שלשולים ופריחה, אשר נשלטו באמצעות הפסקת הטיפול התרופתי או הפחתת מינונו.

החוקרים מסכמים כי מחקרם זה מאשר בבירור את הפעילות הביולוגית של Afatinib, וכי הטיפול נמצא כנסבל, מביא לרגרסיות, משפר את יציבות המחלה ומשפר את תסמיניה. יהיה מעניין לדבריהם לראות כיצד תוצאות המחקר מפורשות ברגע שניתן יהיה להצליבן עם מידע מדגימות הסרום (ואיפיון מולקולארי של המוטציות).

מומחית בתחום אשר נכחה בכנס ונתבקשה להגיב לדברים, מציינת כי מחקר LUX-Lung1 מבסס בבירור את Afatinib כתכשיר פעיל ב-NSCLC, ואולם לטענתה היעדר התועלת ביחס לשרידות הכוללת קשורה ככל הנראה לכך שאוכלוסיית המחקר כללה גם חולים עם מוטציות ב-EGFR, אשר להם ככל הנראה פרוגנוזה טובה מלכתחילה ולפיכך מקבלים מספר קווי טיפול כימותרפי.

ראוי לציין כי בדיון נפרד, נידונו תוצאות מחקר ה-LUX-Lung 2, אשר בחן אף הוא את השימוש ב-Afatinib בקרב חולים עם סרטן ריאה מתקדם מסוג NSCLC ומוטציות ב-EGFR אשר טרם טופלו קודם לכן בכימותרפיה או אשר טופלו בתכשיר כימותרפי יחיד בלבד. ממצאי המחקר העידו על כך ש-Afatinib הוביל לשיעור תגובה כולל של 61% ועיכוב של 16 חודשים בהתקדמות המחלה.

מומחה בתחום האונקולוגיה שיבח את מחקר זה וציין כי תוצאותיו מעלות את השאלה- כיצד יש להדגים את הערך של תכשיר חדש בשוק ההולך ונהיה מוצף בתכשירים. לדבריו, הממצא ביחס לשרידות ללא התקדמות המחלה מהווה סימן ברור ברמה הסטטיסטית, ואולם הוא מזכיר כי לא הייתה מובהקות סטטיסטית בכל הנוגע לשרידות הכוללת.

לבסוף נציין כי שני מחקרים קליניים בשלב 2- המכונים LUX-Lung 3 ו-LUX-Lung 6– בוחנים כעת את השימוש ב-Afatinib כטיפול קו ראשון באוכלוסיית חולים זו.

מתוך הכנס השנתי ה-35 של ה-European Society for Medical Oncology (ESMO) אשר נערך בחודש אוקטובר 2010, במילאנו.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • טיפול קצר בסטרואידים עלול להביא לעליה בסיכון לסוכרת (מתוך כנס ה-EASD)

    טיפול קצר בסטרואידים עלול להביא לעליה בסיכון לסוכרת (מתוך כנס ה-EASD)

    בחולים תחת טיפול בגלוקוקורטיקואידים סיסטמיים במהלך אשפוז קצר תועד סיכון גבוה יותר מכפליים להופעה חדשה של סוכרת, בהשוואה לאלו שלא טופלו בסטרואידים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך כנס ה-European Association for the Study of Diabetes. החוקרים מבריטניה השלימו מחקר עוקבה תצפיתי שהתבסס על נתונים מרשומות רפואיות ממוחשבות של חולים שאושפזו בין תחילת שנת […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר מתן Atezolizumab תת-עורי כנגד מגוון מחלות ממאירות (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר מתן Atezolizumab תת-עורי כנגד מגוון מחלות ממאירות (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר את מתן Atezolizumab ו-Hyaluronidase (טיסנטריק) כזריקה תת-עורית למבוגרים לכלל ההתוויות המאושרות של הפורמולה התוך-ורידית של התכשיר. ההתוויות המאושרות כוללות סרטן ריאות מסוג NSCLC (או Non-Small Cell Lung Cancer), SCLC (או Small-Cell Lung Cancer), סרטן כבד, מלנומה וסרקומה אלבאולרית. מדובר במעכב PD-L1 הראשון שקיבל אישר כטיפול הניתן […]

  • טיפול ב-Adalimumab טוב יותר מ-Cyclosporine במניעת הישנות דלקת ענביה (The Lancet Rheumatol)

    טיפול ב-Adalimumab טוב יותר מ-Cyclosporine במניעת הישנות דלקת ענביה (The Lancet Rheumatol)

    טיפול ב- Adalimumab בשילוב עם קורטיקוסטרואידים נמצא עדיף על Cyclosporine בשילוב עם קורטיקוסטרואידים במניעת התלקחות דלקת ענביה לצד פרופיל בטיחות חיובי בחולים עם מחלת בכצ’ט חמורה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת The Lancet Rheumatology. מנגד, טיפול ב-Interferon Alfa-2a אינו יעיל יותר מ-Cyclosporine. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את היעילות והבטיחות של שלושה תכשירים אימונו-מודולטוריים: […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר מתן Ribociclib כטיפול משלים כנגד סרטן שד בשלב מוקדם (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר מתן Ribociclib כטיפול משלים כנגד סרטן שד בשלב מוקדם (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר את מתן Ribociclib (קיסקלי) בשילוב עם מעכב ארומטז לטיפול בנשים מבוגרות עם סרטן שד בשלב II ו-III, חיובי לקולטנים להורמונים ושלילי ל-HER2 בסיכון גבוה להישנות לאחר ניתוח. הסוכנות אישרה גם את מתן Ribociclib ו-Letrozole כתכשיר משולב לאותה התוויה. בעבר אושר מתן Abemaciclib, מעכב CDK4/6 אחר להתוויה […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את משלב קיטרודה עם כימותרפיה לטיפול במזותליומה פלאורלית ממארת (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את משלב קיטרודה עם כימותרפיה לטיפול במזותליומה פלאורלית ממארת (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיעה על הוספת התוויה נוספתן למתן הטיפול ב-Pembrolizumab (קיטרודה), אשר כעת אושרה כקו-טיפול ראשון בחולים עם מזותליומה פלאורלית ממארת גרורתית או מתקדמת ולא-נתיחה, בשילוב עם Pemetrexed וטיפול כימותרפי מבוסס-פלטינום. מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר קודם לכן מתן מעכב PD-1 אחר, Nivolumab (אופדיבו) כקו טיפול ראשון לטיפול במזותליומה […]

  • טיפול ב-Febuxostat ו-Allopurinol מלווה בסיכון מופחת לתמותה מכל-סיבה במבוגרים תחת המודיאליזה (Kidney Medicine)

    טיפול ב-Febuxostat ו-Allopurinol מלווה בסיכון מופחת לתמותה מכל-סיבה במבוגרים תחת המודיאליזה (Kidney Medicine)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Kidney Medicine עולה כי הן Febuxostat והן Allopurinol מלווים בשיעורי תמותה נמוכים יותר במבוגרים תחת המודיאליזה ביפן, כאשר Allopurinol הפחית את הסיכון לתמותה עקב אירועים קרדיווסקולאריים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Febuxostat ו-Allopurinol הם מעכבי Xanthine Oxidoreductase ומשמשים להפחית ריכוזי חומצה אורית בדם. מחקרים קודמים הצביעו על סיכון מוגבר לתמותה […]

  • טיפול ב-Ubrogepant עשוי למנוע התקף מיגרנה לפני הופעת כאב ראש (Neurology)

    טיפול ב-Ubrogepant עשוי למנוע התקף מיגרנה לפני הופעת כאב ראש (Neurology)

    טיפול מוקדם ב- Ubrogepant(אוברלוי) במינון 100 מ”ג מלווה במצב תפקודי טוב יותר, פחות הגבלות בפעילות ושביעות רצון גבוהה יותר לאחר 24 שעות בחולים עם מיגרנה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Neurology. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעות של Ubrogepant במהלך שלב פרודרומלי של מיגרנה על תוצאים לפי דיווח מטופלים במחקר PRODROME, […]

  • טיפולים כנגד ממאירות בילדות מלווה בסיכון מוגבר לקרצינומה קרטינוציטית (J Am Acad Dermatol)

    טיפולים כנגד ממאירות בילדות מלווה בסיכון מוגבר לקרצינומה קרטינוציטית (J Am Acad Dermatol)

    טיפול קרינתי והשתלת מח עצם מלווים בסיכון מוגבר להתפתחות קרצינומה קרטינוציטית בקרב מטופלים ששרדו מחלה ממארת בילדות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב Journal of the American Academy of Dermatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי היסטוריה של ממאירות בילדות הינה גורם סיכון משמעותי להתפתחות קרצינומה קרטינוציטית וחולים אלו בסיכון להתפתחות נגעים ממאירים מרובים. במטרה להבין […]

  • תוצאות מבטיחות ל-Zasocitinib כטיפול פומי חדש לפסוריאזיס (JAMA Dermatol)

    תוצאות מבטיחות ל-Zasocitinib כטיפול פומי חדש לפסוריאזיס (JAMA Dermatol)

    במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Dermatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש בשלב 2, התומכות ביעילות ובטיחות טיפול פומי ב- Zasocitinib כנגד פסוריאזיס. מדגם המחקר כלל 259 חולים (גיל ממוצע של 47 שנים, 32% נשים) שחולקו באקראי לקבלת אחד מבין ארבעה מינונים של Zasocitinib – 2 מ”ג, 5 מ”ג, 15 מ”ג, 30 מ”ג – או […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה