Clinical pharmacology

דונפזיל משפר תפקוד קוגניטיבי אך לא תפקוד כללי בדמנציה וסקולארית (מתוך Stroke)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון Stroke ב- 15 באפריל, עולה כי מעכב האצטילכולין אסטראז דונפזיל (donepezil), המצוי בשימוש בעיקר לטיפול במחלת אלצהיימר, מסוגל לשפר תפקוד קוגניטיבי בחולים עם דמנציה וסקולארית.

יחד עם זאת, על אף שהתרופה נקשרה בשיפורים קטנים אך משמעותיים בתפקוד הקוגניטיבי בחולי דמנציה וסקולארית, לא נראה כי היא משפרת תפקוד כללי.

מהספרות עולה כי שני מחקרים קודמים בחולי דמנציה וסקולארית הדגימו שיפור בקוגניציה בהעדר שיפור מקביל בתפקוד כללי.  מחקר שלישי בחולים עם צורה גנטית של דמנציה וסקולארית סאבקורטיקלית הראה כי דונפזיל הוא בעל השפעה משמעותית על יכולות ביצועיות.

המחקר הנוכחי מסוג מחקר כפול סמיות כלל מעקב של 24 שבועות על 974 חולי מרפאה עם סבירות גבוהה או אפשרית לדמנציה וסקולארית, אשר לא חוו שבץ בשלושת החודשים טרם המחקר, לא נטלו מעכבי אצטילכולין אסטראז או ממנטין (memantine) בששת השבועות שטרם המחקר, ולא סבלו ממצבים רפואיים בלתי יציבים.

הנבדקים חולקו אקראית לשתי קבוצות, בראשונה (648 נבדקים) טופלו בדונפזיל 5 מ”ג, ובשניה (326 נבדקים) טופלו בפלצבו.  בקבוצה הראשונה היה אחוז גבוה יותר של גברים ונבדקים בגיל 75 שנים ומעלה.

יש לציין כי החוקרים בחרו את מינון ה- 5 מ”ג לאור שיעור גבוה יחסית של תופעות לוואי במחקרים קודמים בהם נעשה שימוש במינון של 10 מ”ג.  החוקרים מסבירים כי אצטילכולין אינו מצוי במערכת העצבים המרכזית בלבד, אלא גם במערכת העצבים ההיקפית, ועל כן מינון גבוה של דונפזיל עשוי להביא לתופעות לוואי כולינרגיות כגון בחילות ושלשול.

החוקרים ביקשו לבדוק את מדדי שני המבחנים הבאים – V-ADAS-cog (Vascular AD Assessment Scale-Cognitive Subscale), ו CIBIC-Plus (Clinician’s Interview-Based Impression of Change plus caregiver interview), בתחילת המחקר ולאחר 6, 12, 18 ו 24 שבועות.

מתוצאות המחקר עולה כי בהשוואה לחולים שנטלו פלצבו, אלו בקבוצת הדונפזיל הדגימו שיפור משמעותי בניקוד V-ADAS-cog (הפרש ממוצע קטן ביותר 1.156- ; 95% confidence interval, −1.98 to −0.33; P < .01).  תוצאה זו הצביעה על שיפור קל בנוטלי התרופה לעומת נוטלי הפלצבו שנותרו במצבם הבסיסי.

החוקרים מסבירים כי בביצוע מספר הערכות קוגניטיביות עבור תפקוד פרונטאלי, דיבור, זיכרון ועוד, ניתן לראות כי דונפזיל הינה טובה מפלצבו.  יחד עם זאת, לא הודגם הבדל בין שתי התרופות בשימוש במדד CIBIC-Plus.  החוקרים מוסיפים כי מדד כללי זה אינו מאוד רגיש זהו מדד המבוסס על התרשמות סוביקטיבית ממטפלים ורופאים בכל הנוגע לשיפור החולה בהיבטים של שינה, מצב רוח והשתתפות בפעילויות יומיומיות, המדורגת בצורת שאלון רב בחירה.  לדבריהם, קשה למטפל להעריך חולה שהוא אינו פוגש מדי יום היות והחולים חווים רגעים טובים יותר ופחות.

עוד עולה ממצאי המחקר כי לדונפזיל השפעות משתנות על יכולות ביצועיות ופעילויות יומיומיות.  התוצאות היו דומות בין אם הדמנציה הוסקולארית של הנבדק הייתה אפשרית או סבירה, ועל כן החוקרים אינם בטוחים כי הפרדה שכזו הינה נחוצה.

ניתוח של תת קבוצה שכללה 681 נבדקים עם ובלי אטרופיה היפוקאמפאלית (hippocampal atrophy) עפ”י בדיקת MRI (magnetic resonance imaging), מצא כי אלו עם אטרופיה היפוקאמפאלית שקיבלו דונפזיל חוו שיפור בקוגניציה עפ”י מדד V-ADAS-cog (0.56-), בעוד שקבוצת מקבלי הפלצבו חוותה החמרה (1.44).  אלו ללא אטרופיה השתפרו יותר תחת טיפול בדונפזיל  בהשוואה לקבוצת הפלצבו (2.11- מול 0.80-).

החוקרים מסבירים כי ככל הנראה, חולים עם אטרופיה היפוקאמפאלית סבלו מדרגה מסוימת של מחלת אלצהיימר, בנוסף לדמנציה וסקולארית, ומוסיפים כי שכיח למצוא באוכלוסיה הקשישה את שני המצבים,  ומציאת נבדקים קשישים אשר סובלים רק מאחד מהמצבים הנ”ל אינה משימה פשוטה.

עפ”י החוקרים, ממצאי המחקר ממעיטים בהשפעת אטרופיה היפוקאמפאלית על מהלך המחלה.

מבחינת תופעות הלוואי, שיעורי התופעות בין שתי הקבוצות במחקר היו דומים.  התופעות השכיחות ביותר כללו בחילות, אנורקסיה, כאבי בטן, שלשול, סיוטים, היפרטוניה והתכווצויות בגפיים התחתונות.  רוב התופעות היו בעלות אופי חולף ובדרגה קלה עד בינונית.

בקבוצת הטיפול אירעו 11 מקרי מוות, כאשר יתכן ושלושה מקרים היו קשורים לתרופת המחקר.  החוקרים מציינים כי שיעורי המוות אינם גבוהים מהמצופה עבור אוכלוסיה קשישה שסבלה ממצבים רפואיים נוספים, כולל מחלת לב כלילית.  מאידך, לא נצפו מקרי מוות בקבוצת הפלצבו, ממצא שאינו רגיל.

החוקרים מדגישים כי על אף העובדה שמספר מחקרים מצאו כי דונפזיל מביא לשיפור קוגניטיבי, הוא אינו מאושר לטיפול בדמנציה וסקולארית, היות ותוצאות המחקרים לא עמדו בדרישות, על פיהן התרופה צריכה להשיג שיפור בתי מטרות.

Stroke

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • תיעוד קליני בסיוע בינה מלאכותית מפחית את הזמן שהשקיעו רופאים ברשומות הרפואיות (JAMA Netw Open)

    תיעוד קליני בסיוע בינה מלאכותית מפחית את הזמן שהשקיעו רופאים ברשומות הרפואיות (JAMA Netw Open)

    כלי תיעוד קליני בסיוע בינה מלאכותית סייע בהפחתת משך הזמן שהקדישו רופאים לרשומות רפואיות ממוחשבות בבית לצד הפחתה משמעותית של משך הזמן השבועי שהקדישו הרופאים למשימות הקשורות ברשומות רפואיות ממוחשבות מחוץ לשעות העבודה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים גייסו 112 רופאים שעבדו כרופאי משפחה, פנימאים ורופאי ילדים בצפון […]

  • טיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות מלווה בסיכון מוגבר לזיהום נשימתי חמור (Lancet Psychiatry)

    טיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות מלווה בסיכון מוגבר לזיהום נשימתי חמור (Lancet Psychiatry)

    טיפול אנטי-פסיכוטי לסכיזופרניה או הפרעות פסיכוטיות אחרות מלווה בסיכון מוגבר לזיהום COVID-19 חמור או זיהום נשימתי אחר ואשפוז נלווה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Lancet Psychiatry. עם זאת, לא תואר קשר בין טיפול אנטי-פסיכוטי ובין הסיכון לזיהום קל. החוקרים בחנו את הנתונים ממספר מאגרים בדנמרק שכללו 85,083 משתתפים (גיל חציוני של 45.8 […]

  • אבחנה של מפרצת מוחית מלווה בסיכון מוגבר להפרעות פסיכיאטריות (Stroke)

    אבחנה של מפרצת מוחית מלווה בסיכון מוגבר להפרעות פסיכיאטריות (Stroke)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Stroke עולה כי אבחנה של מפרצת תוך-גולגולתית שלא נקרעה ולא טופלה מלווה בעליה של 10% בסיכון להפרעת פסיכיאטריות, בהשוואה לאלו ללא מפרצת תוך-גולגולתית, בפרט בקרב מבוגרים צעירים ואלו הנדרשים לטיפול פסיכותרפי. החוקרים השלימו מחקר תצפיתי רטרוספקטיבי שהתבסס על נתונים ממאגר South Korean Public Health Claims Database בין השנים 2006 […]

  • שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: ירידה בהתחסנות בארץ: למה זה קורה ומה המשמעות שלה?

    שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: ירידה בהתחסנות בארץ: למה זה קורה ומה המשמעות שלה?

    שלום וברוכים הבאים לעוד פרק של “שבירת מיתוסים”. היום נדון בנושא שמעלה לא מעט דאגות בארץ ובעולם- הירידה בהתחסנות בקרב ילדים וילודים. משרד הבריאות דיווח לאחרונה על ירידה מדאיגה בשיעורי ההתחסנות, בעיקר בקרב תינוקות וילדים קטנים. בפרק הזה, ננסה להבין מה גורם לירידה הזו – האם מדובר בחששות אמיתיים לגבי בטיחות החיסונים? מה המשמעות של […]

  • איזון שישה גורמי סיכון עשוי להפחית את הסיכון למחלת כליות כרונית במטופלים עם השמנה (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    איזון שישה גורמי סיכון עשוי להפחית את הסיכון למחלת כליות כרונית במטופלים עם השמנה (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    איזון אופטימאלי של לחץ הדם, המוגלובין מסוכרר, LDL, הפרשת אלבומין בשתן, הפסקת עישון והקפדה על פעילות גופנית עשויים להפחית את הסיכון המוגבר להתפתחות מחלת כליות כרונית על-רקע השמנה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ההשפעה המגנה של איזון ששת גורמי סיכון אלו בולטת יותר בגברים, באלו עם הרגלי תזונה לא-בריאים […]

  • טיפול ב-Ubrogepant עשוי למנוע התקף מיגרנה לפני הופעת כאב ראש (Neurology)

    טיפול ב-Ubrogepant עשוי למנוע התקף מיגרנה לפני הופעת כאב ראש (Neurology)

    טיפול מוקדם ב- Ubrogepant(אוברלוי) במינון 100 מ”ג מלווה במצב תפקודי טוב יותר, פחות הגבלות בפעילות ושביעות רצון גבוהה יותר לאחר 24 שעות בחולים עם מיגרנה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Neurology. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעות של Ubrogepant במהלך שלב פרודרומלי של מיגרנה על תוצאים לפי דיווח מטופלים במחקר PRODROME, […]

  • בינה מלאכותית עשויה לסייע באבחנה של קרדיומיופתיה בנשים הרות (Nature Medicine)

    בינה מלאכותית עשויה לסייע באבחנה של קרדיומיופתיה בנשים הרות (Nature Medicine)

    בדיקת סקר בהנחיית בינה מלאכותית בעזרת סטתוסקופ דיגיטאלי הכפילה את שיעורי אבחנת הפרעה בתפקוד סיסטולי של חדר שמאל בנשים הרות ולאחר-לידה בניגריה, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Nature Medicine. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קרדיומיופתיה בזמן היריון ולאחר-לידה הינה מחלה מאתגרת לאבחון עקב תסמינים החופפים עם שינויים תקינים בהיריון. בדיקות סקר בהנחיית בינה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה