Clinical pharmacology

האם אסתמה קלה בנשים עם עודף משקל מבטאת פנוטיפ חדש? (מתוך ה- respiratory medicine journal)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון respiratory medicine journal באפריל 2010, עולה כי חולות אסתמה קלה בעלות עודף משקל עשויות לבטא תסמינים וממצאים קליניים ומעבדתיים שונים מחולות אסתמה בעלות משקל תקין.

לדברי החוקרים, מגיפות של אסתמה ועודף משקל נקשרו יחד לאחרונה, כאשר יתכן שהן קשורות בתהליכי דלקת סיסטמיים.  הם מוסיפים, כי באסתמה תגובתיות יתר ל- AMP (Adenosine monophosphate) נקשרת יותר לדלקת מאשר ל- MCh (methacholine).

החוקרים מסבירים כי רצו לבדוק תגובתיות ל- AMP ול- MCh בקרב נבדקים עם עודף משקל בהשוואה לחולי אסתמה בעלי משקל תקין.

במחקר הנוכחי נכללו 30 נשים עם אסתמה קלה ונשלטת עפ”י GINA (The Global Initiative for Asthma).  19 נשים מתוכן היו בעלות משקל עודף, כאשר BMI (Body Mass Index) מעל 25 ק”ג/מ2 נחשב לעודף משקל.

במסגרת המחקר בוצעה הערכה של בקרת המחלה לאחרונה, תפקודי ריאות, תגובתיות הסימפונות ל- MCh ו AMP, תפיסת התסמינים ע”י החולה (עפ”י Borg scale), ומדדי דלקת בסרום (leptin ו hs-CRP).

מתוצאות המחקר עולה כי לחולות בעלות עודף משקל היתה עקומת מנה-תגובה לתיגר MCh נמוכה יותר בהשוואה לחולות בעלות משקל תקין (p=0.009), אולם לא נצפה הבדל משמעותי בתיגר AMP (p=0.27).  רמות לפטין (p=0.001) ורמות hs-CRP (p=0.05) בפלזמה היו גבוהות יותר בנשים עם עודף משקל.  לא הודגם קשר בין מבחני תיגר וסמנים דלקתיים. 

החוקרים מסיקים כי לחולות אסתמה בעלות עודף משקל קיימת דלקת סיסטמית יותר ברורה, ומסכמים כי על אף שחולות אלו אינן מדגימות דלקת מוגברת של דרכי האוויר, הן מייצגות פנוטיפ שונה בהשוואה לחולות בעלות משקל תקין.

Respiratory Medicine

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה