Chronic Kidney Disease

אלבומינוריה קשורה לסיכון קרדיווסקולרי מוגבר בחולי סוכרת (מתוך כנס הESC)

מחקר שהוצג בכנס ה- European Society of Cardiology  (ESC) האחרון, בוצע בדנמרק במעל 74,000 מטופלים עם סוכרת סוג 2 והראה שב2015 פחות ממחציתם עברו סקירה עדכנית לאלבומינוריה. בקרב המטופלים שנבדקו ואובחנו עם אלבומינוריה נמצאה עליית סיכון של יותר מ50% לאירועי אי ספיקת לב, אוטם לבבי, שבץ או תמותה מכל סיבה במשך 4 שנים של מעקב.

החוקרים השתמשו בנתונים שנאספו באופן שגרתי בדוחות הארציים של דנמרק והתמקדו בחולים עם סוכרת מסוג 2 נכון לינואר 2015, שעבורם ניתן היה למצוא מידע על UACR (urinary albumin-to-creatinine ratio) וקצב הסינון הגלומרולרי eGFR,מהשנה הקודמת.

הדוחות הראו שרק אצל 47% מהמטופלים תועדו תוצאות UACR בזמן הנ”ל ואצל 57% תועדו נתוני eGFR, למרות ההמלצה הרווחת לסקירה רוטינית של פרמטרים אלו במטופלים עם סוכרת סוג 2.

החוקרים מציעים מספר סיבות לאחוז הנמוך של מדידות UACR, כגון השימוש של רופאי משפחה בסטיק שתן שאינו מאפשר חישוב UACR, היענות נמוכה לבדיקות סקר אצל אנשים במצב סוציואקונומי נמוך וביצוע בדיקות בשעות היום ולא בבוקר, אז הזמן הטוב ביותר להערכת UACR.

בקרב 74,014 המטופלים עם סוכרת מסוג 2 עם תוצאות מתועדות, נמצאה אלבומינוריה (UACR 30 mg/g ומעלה) אצל 40% ואצל 60% לא נמצאה.

במעקב של 4 שנים, ההיארעות של אי ספיקת לב, אוטם לבבי, שבץ או תמותה מכל סיבה היתה 28.6% אצל המטופלים עם אלבומינוריה ו-18.7% בקרב המטופלים ללא אלבומינוריה.

שיעור כל אירוע בנפרד אצל המטופלים עם אלבומינוריה היה 7% עבור אי ספיקת לב, 4.4%  עבור אוטם לבבי, 7.6% עבור שבץ ו-16.6% תמותה מכל סיבה (כל מטופל היה יכול להיספר עבור יותר מסוג אירוע אחד). בקרב המטופלים ללא אלבומינוריה, שיעורי האירועים היו 4.0%, 3.2%, 5.5% ו9.3%, בהתאמה.

החוקרת הראשית ציינה בכנס שהנתונים מראים את הסיכון הקרדיווסקולרי המוגבר בנוכחות אלבומינוריה, אך אחוז האירועים הגבוה במטופלים ללא אלבומינוריה (18.7%) מדגיש את הסיכון הקרדיווסקולרי המשמעותי אצל חולי סוכרת ללא עדות לנפרופתיה.

מתוך כנס הESC

לידיעה בMedscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה