Chronic Kidney Disease

אנליזה ממחקר ה-PLATO מראה שה-ticagrelor עדיף על ה-clopidogrel גם במטופלים עם ACS אשר סובלים ממחלת כליות (Circulation)

  כידוע, מחקר ה-Platelet Inhibition and Patient Outcomes המוכר יותר בשם הקיצור שלו PLATO בחן באיזו מידה השימוש בנוגד הטסיות החדש -ticagrelor (מתוצרת אסטרה-זנקה, נמצא בשלבי רישום כעת בישראל) עדיף על clopidogrel (פלויקס) במניעת אירועים ווסקולרים ותמותה בקבוצה רחבה של מטופלים (18,624 ) שחוו אירוע קורונרי חד. נקודת הקצה המרכזית של ה-PLATO הייתה מדד משולב של תמותה מאירוע ווסקולרי, אוטם שריר הלב או שבץ.

כזכור, ה-ticagrelor הציג עדיפות ברורה על ה-clopidogrel , (ראו הדיווח שלנו מינואר השנה בקישור זה) עם ירידה של כ-20% במדד המשולב ללא עלייה מובהקת בדימומים.

כעת מתפרסמת אנליזה נוספת ב- Circulation אשר מתמקדת בתפקוד הכלייתי של המטופלים שהשתתפו במחקר. בקרב כ-82% מהמשתתפים נעשתה בדיקת רמות קריאטינין בסרום בתחילת המחקר ובוצעה הערכת קצב פיני קריאטינין (creatinine clearance ) ע”פ משוואת ה-Cockcroft Gault .

להלן עיקר המימצאים:


  • נמצא שבקרב המטופלים שסבלו ממחלת כליות כרונית (קצב פינוי קריאטינין נמוך מ-60 מ”ל לדקה) שמנו 3,237 משתתפים במחקר,  הטיפול ב-ticagrelor בהשוואה ל-clopidogrel הביא לירידה בסיכון להשגת נקודת הקצה המשולבת  מ-22.0% בקלופידגרל ל- 17.3% , ירידה יחסית בסיכון של 23% , שהייתה גם מובהקת סטטיטית.

  •  למעשה הירידה האבסולוטית בסיכון במטופלים אלה הייתה אף גבוהה מאלה שהיו עם תפקוד כלייתי תקין. (שאצלם הירידה בסיכון לנקודת הקצה המשולבת הייתה מ-8.9% ל-7.9% , ירידה של 10% בסיכון היחסי).  

  • עוד עולה שבמטופלים עם מחלת כליות כרונית הטיקגרלור הפחית תמותה כוללת מ-14% תחת טיפול בקלופידוגרל ל-10% , ירידה יחסית בסיכון של 28% שהייתה מובהקת סטטיטית.

  • מבחינת דימומים מג’וריים, דימומים קטלניים ודימומים שאינם קשורים לניתוחי מעקפים (CABG) לא היה הבדל סטטיסטי מובהק בין שני הטיפולים: 15.1% בטיקגרלור לעומת 14.3% בקלופידוגרל בדימומים מג’וריים,  0.34% לעומת 0.77% בדימומים קטלניים, ו-8.5% לעומת 7.3% בדימומים שלא על רקע CABG . כאמור, כל הנ”ל ללא הבדלים מובהקים סטטיטסית.

 החוקרים מסכמים שבמטופלים עם אירוע קורונרי חד הסובלים גם ממחלת כליות כרונית, הטיקגרלור, בהשוואה לקלופידוגרל, מפחית באופן משמעותי ומובהק סטטיסטי אירועים איסכמיים ותמותה ללא עלייה מובהקת בדימומים מג’וריים, אך עם עלייה מספרית בדימומים שאינם קשורים לפרוצדורות.

Circulation. 2010;122:1056-1067

הערת המערכת: סקרנו לארורונה שני פאנלים שעסקו בהרחבה במחקר ה-PLATO :




  • 0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה