Chronic Kidney Disease

שונות בהמוגלובין עשויה לא לנבא תמותה בחולי דיאליזה באירופה (מתוך ה- Journal of the American Nephrology Society)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר חדש שפורסם בירחון Journal of the American Nephrology Society ב- 26 באוגוסט, עולה כי שונות בערכי המוגלובין הינה נפוצה בקרב חולי דיאליזה באירופה, אולם היא אינה מנבאת באופן בלתי תלוי תמותה בחולים אלו.

המומחים מציינים כי שונות בערכי ההמוגלובין קיימת באופן בלתי נמנע באוכלוסית המטופלים בדיאליזה, ובעוד ששונות זו יכולה להיות מוגדרת באמצעות מספר בדיקות כמותיות, לא ברור האם חולים מצויים בסיכון מוגבר לאור שונות זו.

החוקרים תיארו מספר משתנים הקשורים בשונות הנ”ל, ויתכן כי מידע זה יסייע בהערכת הסיכון הכרוך בהשתנות ערכי ההמוגלובין בכל חולה.

חולי מחלת כליות כרונית ידועים כסובלים מתנודות רבות בערכי ההמוגלובין שלהם.  הסבר אחד לתופעה הינו השימוש בברזל ובחומרים מעודדי יצירת כדוריות דם אדומות (ESAs – erythropoiesis-stimulating agents). 

מחקרים שבוצעו בעבר לא הגיעו למסקנות עקביות באשר להשלכות של שונות בערכי המוגלובין על תוצאות החולה.

לדברי החוקרים, במחקר הנוכחי הודגם כי שונות בערכי ההמוגלובין אינה מגבירה את הסיכון לתמותה בקרב חולי דיאליזה.

במסגרת המחקר נכללו 5,037 חולי דיאליזה באירופה אשר טופלו במהלך שנתיים.  החוקרים ביקשו לבדוק את הקשר בין שונות בהמוגלובין ובין תמותה מכל הסיבות ותמותה קרדיו-וסקולארית, יחד עם משתנים הקשורים בהשתנות גבוהה של ערכי ההמוגלובין.

השתנות ערכי ההמוגלובין נמדדה באמצעות סטית תקן, סטית תקן שארית, זמן בערכי המטרה (11.0 12.5 ג/ד”ל), תנודות לאורך ערכי הסף, והשטח מתחת לעקומה.

מתוצאות המחקר עולה כי בהשוואה לחולי דיאליזה ידועים, חולים חדשים הדגימו שונות גבוהה יותר משמעותית בערכי ההמוגלובין.  סטית תקן שארית הייתה דומה לזו שתוארה במחקרים קודמים, בעוד שתנודות מעל ערכי המטרה היו פחות שכיחות. 

מנבאים מובהקים של שונות מוגברת, בהתבסס על רגרסיה לוגיסטית, כללו גיל, BMI (body mass index), היסטוריה של מחלה קרדיו-וסקולארית, משך הדיאליזה, ערכי האלבומין בדם, המוגלובין, שימוש ב- ACEi (angiotensin-converting enzyme inhibitors) או ב- ARB (angiotensin receptor blockers), שימוש ב- ESA, סוג הגישה לדיאליזה, שינו בגישה לדיאליזה ומספר אשפוזים.

במהלך מעקב חציוני של 12.4 חודשים (טווח בין רבעוני, 7.7 17.4), סטית תקן, סטית תקן שארית, משך זמן בערכי מטרה, והשטח מתחת לעקומה לא ניבאו תמותה כללית או תמותה קרדיו-וסקולארית.

לדברי המומחים, המחקר הנוכחי עומד בסתירה לממצאי מחקר קודם שהתבסס על מאגר נתונים אמריקאי.

במחקר הנוכחי, הסיכון לתמותה גבר בחולים עם רמות המוגלובין נמוכות לאורך זמן (< 11 ג’/ד”ל; יחס סיכון, 2.34; 95% CI, 1.24 4.41), ובאלו שהדגימו תנודות בערכי בין טווח המטרה ומתחת ל- 11 ג’/ד”ל (סיכון יחסי 1.74; 95% CI, 1.00 3.04).

על סמך הממצאים הנ”ל, הסיקו החוקרים כי שונות בערכי המוגלובין הינה נפוצה בחולי דיאליזה באירופה, אולם היא אינה מנבאת תמותה באופן בלתי תלוי.

המומחים מציינים כי חוזקו של המחקר הנוכחי הוא בכך שנעשו מדידות רבות של שונות, נאסף מידע קליני רב ובוצעו ניתוחים סטטיסטים מתאימים.  הם מוסיפים כי שני המחקרים הסותרים בוצעו היטב, ויתכן כי הבסיס לממצאים השונים הוא בכך שהמוגלובין מייצג למעשה שורה של משתנים אחרים אשר עלולים להיות כרוכים בתחלואה או תמותה, וכי השתנות המוגלובין מהווה תרומה מינימאלית באירועי תחלואה.

בין מגבלות המחקר יש לציין את היותו רטרוספקטיבי ותצפיתי, השימוש במידע ממרכז דיאליזה יחיד, הוצאה מן המחקר של 44% מן המועמדים לו, משך תצפית קצר, וחסרים מסוימים במידע הקליני, לדוגמא, ערכי ברזל.  בנוסף, בהשוואה למחקר הקודם שפורסם בנושא, במחקר הנוכחי היה מדגם נבדקים קטן יותר.

לטענת המומחים, תוצאות המחקר הנוכחי והמחקר הקודם עשויות לספק מידע למחקרים עתידיים בנושא, ויתכן כי יש מקום לערוך מחקרים פרוספקטיביים, גדולים יותר ורב-מוסדיים.

J Am Nephrol Soc.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • מחלת כליות כרונית בשלב מתקדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים מבוגרים (Kidney Med)

    מחלת כליות כרונית בשלב מתקדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים מבוגרים (Kidney Med)

    במאמר שפורסם בכתב העת Kidney Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים מבוגרים שלקחו חלק במחקר SPRINT, קצב פינוי גלומרולארי נמוך ללא אלבומינוריה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה, אך ללא סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימת מחלוקת באשר לסיווג KDIGO (או Kidney Disease: Improving Global Outcomes) של מחלת […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור Ustekinumab-ttwe (או Pyzchiva) כתכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (סטלרה) לטיפול במגוון מצבים דלקתיים. בנוסף, הסוכנות קבעה באופן זמני כי התרופה אינה שונה מהתכשיר המקורי וצעד זה יאפשר לרוקחים בארצות הברית להחליף את התכשיר הביוסימילאר בתכשיר המקור ללא תלות במרשם שניתן מהרופא. התכשיר Ustekinumab-ttwe, אנטגוניסט […]

  • אורטיקריה מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של מחלה ממארת (British Journal of Dermatology)

    אורטיקריה מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של מחלה ממארת (British Journal of Dermatology)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת British Journal of Dermatology עולה כי בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, בחולים עם אורטיקריה תועדה עליה של 49% בסיכון להתפתחות מחלה ממארת בשנה הראשונה לאחר האבחנה, עם ירידה בסיכון ל-6% בשנים הבאות. מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי התבסס על נתונים ממאגרים בדנמרק ובחן את היארעות הסיכון לממאירות בקרב חולים עם אורטיקריה בהשוואה לסיכון לממאירות […]

  • הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום אינה מחייבת מעקב הדוק יותר (Clin Gastro & Hepatol)

    הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום אינה מחייבת מעקב הדוק יותר (Clin Gastro & Hepatol)

    בהשוואה לחולים עם אבחנה של סרטן מעי גס ורקטום בגיל אופייני, באלו עם הופעה מוקדמת של המחלה הממארת לא תועד סיכון מוגבר למחלה מתקדמת ולכן אין צורך בבדיקות קולונוסקופיה תדירות יותר בהשוואה להמלצות בהנחיות הנוכחיות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות העלייה בהיארעות הופעה […]

  • הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי משנית לניתוח בריאטרי פוחת עם הזמן (Obesity Surgery)

    הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי משנית לניתוח בריאטרי פוחת עם הזמן (Obesity Surgery)

    במאמר שפורסם בכתב העת Obesity Surgery מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי למרות שניתוח בריאטרי מלווה בסיכון גבוה לתרומבואמבוליזם ורידי בחודש הראשון לאחר-ניתוח, הסיכון פוחת משמעותית עם הזמן. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ניתוח בריאטרי מלווה בעליה בסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי בטווח הקצר, כולל תסחיף ריאתי ופקקת ורידים עמוקים, אך לא ידוע אם […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Epcoritamab לטיפול בלימפומה פוליקולארית חוזרת או עמידה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Epcoritamab לטיפול בלימפומה פוליקולארית חוזרת או עמידה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) העניק אישור מואץ ל- Epcoritamab לטיפול במבוגרים עם לימפומה פוליקולארית עמידה או חוזרת לאחר שני קווי טיפול סיסטמי, או יותר. האישור הנוכחי מהווה את ההתוויה השנייה שאושרה למתן התכשיר המכוון ל-CD20, לאחר שבשנת 2023 אושר לשימוש במקרים עמידים או חוזרים של לימפומה מסוג DLBCL (או Diffuse Large […]

  • מה בין צריכת אלכוהול יומית ובין יתר לחץ דם? (Hypertension)

    מה בין צריכת אלכוהול יומית ובין יתר לחץ דם? (Hypertension)

    צריכת אלכוהול בהיקף של מעל 12 גרם ביום מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות יתר לחץ דם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Hypertension. הממצאים מצביעים על קשר ליניארי בין היקף צריכת אלכוהול ובין הסיכון לית לחץ דם, כאשר חוזק הקשר היה שונה בין גברים ונשים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי צריכת אלכוהול נקשרה עם […]

  • מקרה נדיר בישראל: אדם צעיר לקה בדלקת מוחית הנגרמת מאמבה נדירה  (naegleria Fowleri)

    מקרה נדיר בישראל: אדם צעיר לקה בדלקת מוחית הנגרמת מאמבה נדירה  (naegleria Fowleri)

    משרד הבריאות מעדכן כי גבר תושב מחוז המרכז, בן 25, ללא מחלות רקע, לקה בדלקת מוחית מאמבה נדירה. הצעיר מאושפז בטיפול נמרץ במצב מסכן חיים. בעולם דווחו כ-400 מקרים. מדובר על מחלה נדירה ששיעור התמותה ממנה גבוה. האמבה נמצאת במים מתוקים, שלוליות, או מקורות מים עומדים מסוגים שונים. חקירה של לשכת הבריאות במחוז מרכז של […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה