Cholesterol/Lipid disorders

טיפול ב-Atorvastatin מפחית רמות סידן במטופלים בליתיום (BMC Endocrine Disorders)

 טיפול ב-Atorvastatin מפחית רמות סידן בדם בקרב מטופלים בליתיום, כך עולה מתוצאות מחקר אקראי-מבוקר חדש, שפורסמו בכתב העת BMC Endocrine Disorders.

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שליתיום הינו טיפול הבחירה כנגד הפרעה דו-קוטבית, התרופה כרוכה במגוון תופעות לוואי מטבוליות ואנדוקריניות, כולל היפרקלצמיה בתיווך עליה ברמות PTH. מעבר להתערבות ניתוחית והפסקת הטיפול התרופתי, אין אפשרויות טיפול רבות כנגד היפרקלצמיה.

 החוקרים השלימו ניתוח משני של תוצאות מחקר אקראי ומבוקר להערכת ההשפעות של Atorvastatin לעומת פלסבו לטיפול בסוכרת תפלה נפרוגנית משנית לליתיום בחולים עם הפרעה דו-קוטבית והפרעת דיכאון מג’ורית שטופלו בליתיום. המשתתפים במחקר חולקו באקראי לקבלת 12 שבועות טיפול ב-Atorvastatin (27 חולים) או פלסבו (33 חולים) והחוקרים בחנו את רמות סידן ו-TSH בדם בתחילת המחקר, לאחר 4 שבועות ולאחר 12 שבועות.

 מניתוח סטטיסטי עלה כי רמות סידן מתוקן בדם היו נמוכות יותר משמעותית בקבוצת הטיפול ב-Atorvastatin לעומת קבוצת הפלסבו (ריכוז ממוצע של 2.30 מילימול/ליטר לעומת 2.33 מילימול/ליטר, בהתאמה, p=0.03) בקרב מטופלים בליתיום.

 החוקרים מדווחים כי לא זוהו הבדלים ברמות TSH בקרב החולים בין חולים פסיכיאטריים תחת ליתיום שקיבלו טיפול ב-Atorvastatin ובין אלו בזרוע הפלסבו.

 ממצאי המחקר מעידים כי בקרב מטופלים בליתיום עם רמות סידן יחסית תקינות, טיפול ב-Atorvastatin לווה בירידה ברמות סידן בדם. למרות התוצאות המבטיחות, מדובר בנתונים מוקדמים ודרושים מחקרים נוספים להערכת תוצאות הטיפול בחולים עם היפרקלצמיה מסיבות שונות.

 

BMC Endocrine Disorders, Sep 24, 2022

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה