Cholesterol/Lipid disorders

יתרונות נוספים של התרופה Tirzepatide כולל עליה במסת גוף רזה, ירידה בליפידים (כנס EASD)

השמנה בגיל המבוגר

ממצאים חדשים ממחקר ה-SURMOUNT-1 ומטא-אנליזה מראים את יתרונות התרופה tirzepatide באנשים עם עודף משקל או השמנה, עם וללא סוכרת.

הממצאים דווחו בכנס השנתי של ה-European Association of the Study of Diabetes בשטוקהולם.

התרופה tirzepatide פועלת כאגוניסט לקולטני  glucagonlike peptide–1 (GLP-1) וקולטני glucose-dependent insulinotropic polypeptide (GIP) ואושרה על ידי ה-FDA לטיפול במטופלים עם סוכרת מסוג 2 במאי 2022.

מחקר ה-SURMOUNT-1 שפורסם ביולי 2022 ב-New England Journal of Medicine, השווה את הטיפול ב-tirzepatide בשלושה מינונים (5, 10, 15 מ”ג)  לפלסבו באנשים עם עודף משקל או השמנה, עם לפחות סיבוך אחד הקשור להשמנה. במחקר נכללו 2,539 מטופלים שחולקו בצורה אקראית לטיפול שבועי בזריקת tirzepatide בשלושה מינונים או פלסבו במשך 72 שבועות. התוצאים העיקריים היו הירידה הממוצעת במשקל לעומת משקל הבסיס ואחוז האנשים בכל קבוצה שהשיגו ירידה של לפחות 5% במשקל ממשקל הבסיס.

עבור שני התוצאים העיקריים נצפתה יעילות משמעותית סטטיסטית של הטיפול ב-tirzepatide לעומת פלסבו – ירידה של 15-21% (כתלות במינון התרופה) ממשקל הבסיס בקבוצת הטיפול לעומת 3% בקבוצת הפלסבו ואחוז משתתפים שירדו לפחות 5% ממשקל הגוף של 85-91% בקבוצת הטיפול לעומת 35% בקבוצת הפלסבו.

התוצאות החדשות שדווחו כעת כללו ירידה במסת השומן של המטופלים בקבוצת הטיפול ב-tirzepatide מ-46.2% בתחילת המחקר ל-38.5% אחרי 72 שבועות, לעומת ירידה מ-46.8% ל-44.7% בקבוצת הפלסבו. במקביל, בקבוצת הטיפול ב-tirzepatide נצפתה עליה במסת הגוף הרזה מ-51% בתחילת המחקר ל-58.1% אחרי 72 שבועות.

תוצאות נוספות מהמחקר כללו את רמות הגלוקוז והאינסולין, שהיו משמעותית נמוכות יותר בקבוצת הטיפול ב-tirzepatide  בשלושת המינונים לעומת פלסבו. נעשה גם שימוש במדד Matsuda Index להערכת רגישות לאינסולין, עם עליה של בערך פי שתיים בקבוצת הטיפול לעומת קבוצת הפלסבו, משמעותית סטטיסטית.

המחקר העריך גם תוצאים הקשורים לאיכות חיים על ידי שימוש בשאלון  36-Item Short Form Survey. נצפתה עליה משמעותית בכל שמונת התחומים שנכללו בשאלון בקבוצת הטיפול ב-tirzepatide בשלושת המינונים לעומת קבוצת הפלסבו, אחרי 72 שבועות.

בנוסף, תוצאות ממטא-אנליזה של 6 מחקרים שהשוו את הטיפול ב-tirzepatide מול מספר תרופות אחרות במטופלים עם סוכרת סוג 2 מאשרות את ההשפעה החיובית של התרופה על פרופיל הליפידים – ירידה משמעותית בטריגליצרידים, LDL Cholesterol  ו-very low LDL.

לסיכום, התוצאות החדשות ממחקר ה-SURMOUNT-1 מצביעות על יתרונות נוספים של התרופה tirzepatide – השפעה חיובית על מגוון תוצאים כולל מסת השומן ומסת הגוף הרזה, רגישות לאינסולין ומדדי איכות חיים באנשים עם עודף משקל או השמנה. מטא-אנליזה עדכנית מראה השפעה חיובית של התרופה על פרופיל הליפידים בחולי סוכרת סוג 2.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה