Cholesterol/Lipid disorders

מעכב CTEP חדש מדגים תוצאות מרשימות בהפחתת LDL כולסטרול והעלאת HDL כולסטרול ללא תופעות לוואי משמעותיות (LANCET)

כולסטרול עורק

ע”פ מחקר חדש מה-LANCET תרופה חדשה מקבוצת חוסמי CTEP (ר”ת של cholesterol esterase transfer protein) עם השם הזמני TA-8995 עשויה לספק חלופה בטוחה ואפקטיבית לטיפול בדיסליפידמיה במבוגרים.

המחקר, הנקרא TULIP (ר”ת של TA-8995 in Patients with Mild Dyslipidemia) הוא מחקר בשלב II , אקראי, בקבוצות מקבילות שכלל 364 משתתפים מדנמרק והולנד.

המחקר הראה ירידה של בין 27% ל-45% בערכי LDL כולסטרול במטופלים שקיבלו את TA-8995 במינונים של מ”ג עד 10 מ”ג למשך 12 שבועות בהשוואה לאלו שקיבלו פלצבו.

הירידה הייתה אף גדולה יותר כאשר ה-TA 8995 ניתן כתוספת לסטטינים. מטופלים שקיבלו TA-8995 במינון 10 מ”ג ביחד עם rosuvastatin (קרסטור, אסטרהזנקה) השיגו ירידה ממוצע בערכי LDL כולסטרול של 63% בהשוואה לקבוצת הפלצבו , ואלה שטופלו ביחד עם אטורסבטטין 20 מ”ג השיגו ירידה של 68% בערכי LDL כולסטרול.

בנוסף לכך, כל מינוני ה-TA-8995 השיגו עליה מובהקת בערכי HDL כולסטרול בשיעורים של בין 76% ל-179% .

החוקרים מסכמים בכך שחוסם CETP חדש זה נמצא כטיפול פוטנטי הן כטיפול יחיד והן בשילוב עם סטטינים, אך יש כמובן גם לבחון בהמשך את ההשלכות הקרדיווסקולריות של הטיפול.

מבחינת בטיחות לא דווח על אפקטים על רמת לחץ דם, אלדוסטרון או קורטיזול. מרבית תופעות הלוואי שדווחו היו קלות-בינוניות, והשכיחות ביותר היו דלקות אף וכאבי ראש. אף תופעת לוואי רצינית לא נמצאה קשורה לטיפול בתרופה החדשה.

במאמר מערכת מציינים הכותבים כי נראה שתרופה זו עשויה להיות חלופה פומית נוחה וזולה לתרופות החדשות להורדת כולסטרול מקבוצת ה-PCSK9 , ובמידה והעליה המרשימה שהושגה ב-HDL כולסטרול תמצא גם כבעלת משמעות קלינית קרדיווסקולרית הרי שמדובר לדעתם בחלופה חשובה ומשמעותית .

כעת כמובן צריך יהיה לחכות שהמחקרים הבאים של שלב III ידגימו תוצאות עקביות לאלה שהושגו כאן.

Lancet2015; 386:452-460

Lancet2015; 386:412-414.Editorial

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה