Cholesterol/Lipid disorders

הנחיות חדשות לאבחנה וטיפול במטופלים עם כאבי שרירים על-רקע טיפול בסטטינים (Eur Heart J)

פאנל של מומחים מאירופה פרסם מסמך הצהרה חדש הממליץ לרופאים כיצד להתמודד עם מטופלים המפתחים תסמינים של השריר בזמן טיפול בסטטינים, אך הם מדגישים כי יש להמשיך ולנסות את הטיפול בסטטינים בחולים קשים לטיפול אלו.

בהצהרה קובעים החוקרים ראשית את כלל המפתח, לעולם אין להפסיק את הטיפול בסטטינים. לדברי המומחים, במידה וסטטינים מפחיתים את הסיכון לאירועים וסקולאריים מג’וריים בהיקף של 20% עבור כל ירידה של 38.6 מ”ג לד”ל בריכוז LDL, אזי הסיכון הנ”ל עולה חזרה עם הפסקת הטיפול התרופתי. הם מציינים מאמר שפורסם לאחרונה ומצא כי בחולים לאחר אוטם שריר הלב שהפסיקו את הטיפול בסטטינים נרשמה עליה של פי 4-7 בסיכון לתמותה לבבית במהלך ארבע שנות מעקב.

תסמינים המערבים את השריר על-רקע טיפול בסטטינים (SAMS או Statin-Associated Muscle Symptoms) מהווים את אחד הגורמים העיקריים לחוסר היענות ו/או הפסקת טיפול בסטטינים ובעקבות זאת סיבוכים קרדיווסקולאריים. המומחים סקרו את הנתונים בנוגע לפתופיזיולוגיה של מיופתיה על-רקע טיפול בסטטינים ומספקים הנחיות לאבחנה וטיפול של SAMS.

מיופתיה על-רקע טיפול בסטטינים, עם עליה משמעותית ברמות קריאטין קינאז, הינה תופעת לוואי נדירה אך חמורה של הטיפול התרופתי, עם שכיחות של 1 מכל 1,000 עד 1 מכל 10,000 מטופלים במינונים סטנדרטיים של סטטינים. תסמינים המערבים את השרירים על-רקע טיפול בסטטינים מהווים מגוון קליני רחב יותר, לרוב עם ערכי קריאטין קינאז תקינים או מעט מוגברים, עם שכיחות של 7-29% במחקרים שונים.

ממחקרים קדם-קליניים עלה כי סטטינים מפחיתים תפקוד מיטוכונדריאלי, מפחיתים ייצור אנרגיה ומשנים פירוק חלבוני שריר, השפעות העשויות להסביר את הקשר האפשרי בין טיפול בסטטינים ובין מיופתיה. החוקרים קוראים להשלמת מחקרים בבני אדם במטרה להבין טוב יותר את הקשר הנ”ל.

הפאנל מציע לזהות SAMS לפי תסמינים אופייניים למיאלגיה על-רקע סטטינים (כלומר, כאבי שרירים) והקשר הזמני עם הפסקת הטיפול והתגובה לחשיפה חוזרת לסטטינים. במטופלים עם תסמינים המערבים את השרירים על-רקע טיפול בסטטינים, ההמלצה היא לבחור במינון המקסימאלי הנסבל של סטטינים, בשילוב עם טיפול תרופתי שאינו סטטינים להפחתת רמות שומנים בדם, להשגת יעדי רמות LDL.

הפאנל ממליץ על בירור מובנה לזיהוי מטופלים עם תסמינים בעלי חשיבות קלינית לשלוש תרופות שונות ממשפחת הסטטינים, כך שניתן יהיה להציע להם משטרי טיפול שיתאימו לפרופיל הסיכון הקרדיווסקולארי שלהם.

Eur Heart J 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה