Cholesterol/Lipid disorders

הפחתת רמות LDL עם טיפול ב-Ezetimibe אינה מונעת התקדמות מחלת כליות כרונית (J Am Soc Nephrol)

בחולים עם מחלת כליות כרונית, הפחתת רמות LDL עם טיפול משולב ב-Simvastatin ו-Ezetimibe (Vytorin) לא הביאה למניעת התקדמות מחלת כליות למחלת כליות בשלב סופני. הטיפול המשולב לא השפיע גם על תוצאי סיום אחרים, כולל מחלת כליות סופנית או תמותה מכל-סיבה ומחלת כליות סופנית או הכפלת ערכי קריאטינין.

ממצאים אלו עולים ממחקר SHARP (Study of Heart and Renal Protection), שכלל 6,245 חולים עם מחלת כליות כרונית, שאינם תחת טיפולי דיאליזה בעת ההקצאה האקראית. החוקרים מצאו כי הפחתת רמות כולסטרול עם טיפול ב- Simvastatin/Ezetimibe הפחית את הסיכון היחסי לאירועים טרשתיים מג’וריים בהיקף של 17% ואירועים וסקולאריים בהיקף של 15.3%, בהשוואה לחולים שטופלו בפלסבו.

הנתונים החדשים מדגישים את ההשפעה הכלייתית של טיפול ב-Simvastatin במינון 20 מ”ג ו-Ezetimibe במינון 10 מ”ג בחולים עם מחלת כליות כרונית. החוקרים כותבים כי המחקר נועד לבחון אם טיפולים נוספים מעבר לעיכוב ציר רנין-אנגיוטנסין, עשויים להאט את התקדמות מחלת כליות כרונית.

לאחר חמש שנות מעקב, הטיפול המשולב, שהביא להפחתת רמות LDL ב-37.1 מ”ג לד”ל, לא השפיע משמעותית על התקדמות למחלת כליות סופנית או תוצאי סיום אחרים. בנוסף, מניתוח הנתונים עלה כי הטיפול המשולב לא השפיע משמעותית על קצב השינוי במדדי eGFR (Estimated Glomerular Filtration Rate), ולא תוארה תועלת לטיפול בתת-קבוצה מסוימת.

החוקרים כותבים כי מדובר במחקר הגדול ביותר להערכת טיפול להפחתת רמות LDL בחולים עם מחלת כליות כרונית מתקדמת, בעל עוצמה מצוינת לזיהוי תועלת קלינית, מאחר ולמעלה מ-2,000 חולים התקדמו למחלת כליות סופנית.

מאחר והמחקר הדגים בעבר כי הפחתת רמות LDL בחולים עם מחלת כליות כרונית הביאה להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם, עדיין ישנה התוויה טובה להפחתת רמות LDL במרבית החולים עם מחלת כליות כרונית, והעדר ההשפעה על התקדמות למחלת כליות אינו צריך להשפיע על הגישה הנ”ל. כתוצאה מכך, יש מקום לטיפול להפחתת רמות LDL בחולים עם מחלת כליות כרונית מתקדמת למניעת מחלה טרשתית, אך לא למניעת התקדמות של מחלת כליות.

J Am Soc Nephrol 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה