Cholesterol/Lipid disorders

האם טיפול בסטטינים במינון גבוה מעלה את הסיכון לסוכרת? (JAMA)

ממטה-אנליזה חדשה שכללה את המחקרים היותר מפורסמים להערכת יעילות הטיפול בסטטינים במינון גבוה, ותוצאותיה פורסמו בכתב העת Journal of the American Medical Association עולה כי טיפול בסטטינים במינון גבוה מלווה בעליה משמעותית בסיכון לסוכרת. בהשוואה לטיפול במינון בינוני בחמישה מחקרים, נרשמה עליה של 12% בסיכון לסוכרת עם טיפול בסטטינים במינון גבוה.

הסקירה כללה מחקרים גדולים, אקראיים ומבוקרים, עם יעדי סיום מוגדרים היטב, שערכו השוואה בין טיפול אינטנסיבי בסטטינים ובין טיפול בסטטינים במינון בינוני, עם מעקב בן למעלה משנה אחת. המחקרים שנכללו בסקירה היו PROVE-IT, A to Z, TNT, IDEAL ו-SEARCH, חמישה מחקרים שיחדיו כללו 32,752 משתתפים ללא סוכרת בתחילת המחקר. משך המחקרים נע בין שנתיים לחמש שנים.

בסך הכל, 1449 חולים תחת טיפול בסטטינים במינון-גבוה פיתחו סוכרת, זאת בהשוואה ל-1300 חולים תחת טיפול בסטטינים במינון בינוני. המשמעות הינה שני מקרים נוספים של סוכרת לכל 1000 שנות-מטופל. יחס הסיכויים להופעה חדשה של סוכרת הינו 1.12. באשר לתועלת, 3134 חולים המטופלים בסטטינים במינון גבוה ו-3550 חולים המטופלים במינון-בינוני אובחנו עם אירוע קרדיווסקולארי, כלומר ירידה של 6.5 מקרים ל-1000 שנות-מטופל עם טיפול במינון גבוה, או ירידה יחסית של 16%.

החוקרים זיהו השפעה שונה עם התרופות השונות. בעוד ש-Atorvastatin (ליפיטור) במינון 80 מ”ג ו-Simvastatin (סימבקור) במינון 80 מ”ג לוו שניהם בסיכון דומה לסוכרת, התועלת הייתה שונה, עם עדות לטובת Atorvastatin (ירידה של 22% לעומת ירידה של 5% בסיכון לאירוע קרדיווסקולארי). הנתונים תומכים בהחלטת ה-FDA שפורסמה לאחרונה, בה הוזהרו רופאים להימנע מהתחלת טיפול ב-Simvastatin במינון 80 מ”ג ולעקוב אחר הסיבוכים האפשריים.

החוקרים כותבים כי למרות שייתכנו השלכות לעליה ברמות הסוכר בדם, עדיין לא ברורות ההשלכות ארוכות הטווח. אין ספק כי סך התועלת של טיפול בסטטינים במינון גבוה תומך במתן הטיפול התרופתי.

JAMA 2011; 305:2556-2564

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • חשיפה לרעב לפני הלידה מלווה בסיכון מוגבר כפליים לסוכרת מסוג 2 בבגרות (Science)

    חשיפה לרעב לפני הלידה מלווה בסיכון מוגבר כפליים לסוכרת מסוג 2 בבגרות (Science)

    חשיפה לפני הלידה לחסר קיצוני במזון מלווה בעליה של למעלה מכפליים בסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 בבגרות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Science. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הקשר ארוך הטווח בין חשיפה לפני הלידה לרעב ובין הסיכון לסוכרת מסוג 2 בבגרות באמצעות נתונים מההולודומר, הרעב מעשה ידי אדם באוקראינה. בשנים 1932-1933 המשטר […]

  • האם קסנתלזמה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב? (Ophthalmology)

    האם קסנתלזמה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב? (Ophthalmology)

    מתוצאות מחקר חדש בראשות דר’ יעל לוסטיג מהמרכז הרפואי שיבא ברמת גן עולה כי Xanthelasma Palpebrarum, המתאפיינת בנגעים צהבהבים על העפעפיים, אינה מלווה בסיכון מוגבר לדיסליפדימיה או מחלות לב וכלי דם. החוקרים השלימו מחקר מקרה-ביקורת במרכז יחיד בישראל ובחנו את הנתונים אודות 35,452 משתתפים (גיל ממוצע של 52.2 שנים, 69% גברים) שעברו בדיקות סקר רפואיות […]

  • טיפול ב-Tirzepatide מפחית את הסיכון להתקדמות מטרום-סוכרת לסוכרת מסוג 2 (מתוך הודעת חברת אלי לילי)

    טיפול ב-Tirzepatide מפחית את הסיכון להתקדמות מטרום-סוכרת לסוכרת מסוג 2 (מתוך הודעת חברת אלי לילי)

    מתן זריקה חד-שבועית של Tirzepatide הפחיתה באופן דרמטי את הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 בחולים עם טרום-סוכרת ועודף-משקל או השמנת-יתר, כך עולה מנתונים חדשים ממחקר SURMOUNT 1, כפי שדווח על-ידי חברת אלי לילי. מחקר SURMOUNT 1 כלל 2,539 מבוגרים עם השמנת-יתר (מדד מסת גוף של 30 ק”ג/מ2 ומעלה) או עודף-משקל עם לפחות סיבוך אחת משנית […]

  • יתר לחץ דם שאינו מטופל מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (Neurology)

    יתר לחץ דם שאינו מטופל מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (Neurology)

    בקשישים עם יתר לחץ דם שאינו מטופל עליה של 36% בסיכון למחלת אלצהיימר, בהשוואה לאלו ללא יתר לחץ דם ועליה של 42% בסיכון למחלת אלצהיימר לעומת אלו עם יתר לחץ דם מטופל, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Neurology. החוקרים השלימו מטה-אנליזה להערכת נתונים אודות 31,250 משתתפים בגילאי 60 שנים ומעלה (גיל ממוצע של […]

  • אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 עשויים להפחית את הסיכון לתמותה בחולים עם סוכרת מסוג 2 ומחלות דלקתיות בתיווך מערכת החיסון (PLoS One)

    אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 עשויים להפחית את הסיכון לתמותה בחולים עם סוכרת מסוג 2 ומחלות דלקתיות בתיווך מערכת החיסון (PLoS One)

    בהשוואה לתרופות ממשפחת מעכבי DPP-4, טיפול באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 מלווה בסיכון מופחת לתמותה מכל-סיבה וסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בחולים עם מחלות דלקתיות בתיווך מערכת החיסון וסוכרת מסוג 2, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת PLoS One. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 מלווים בסיכון מופחת לתמותה מכל-סיבה וסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בחולים […]

  • ניהול סב-ניתוחי של טיפול נוגד קרישה  (JAMA)

    ניהול סב-ניתוחי של טיפול נוגד קרישה  (JAMA)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 3: בקרב מטופלים הנוטלים נוגדי קרישה, הסיכונים הטרומבוטיים מחד גיסא, והדימומיים מאידך גיסא, מתחרים זה בזה ומובילים לתהליך קבלת החלטות מורכב סביב תקופת הניתוח. נביא כאן את ההנחיות של המכללה האמריקנית לרופאי חזה לייעול הניהול הסב-ניתוחי (Perioperative) של טיפול נוגד קרישה. לפי הנחיות אלו, התקופה הסב-ניתוחית מתחילה שבוע לפני ההתערבות, ומסתיימת כ-4 שבועות לאחר מכן.

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה