Chemotherapy

טיפול ב-Olanzapine מקל על בחילות והקאות במהלך טיפול כימותרפי (JAMA Netw Open)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי טיפול ב- Olanzapine(זיפרקסה)  הפחית משמעותית בחילות והקאות לעומת מעקב בלבד אחר חולים עם גידולים סולידיים תחת טיפול בתכשירים כימותרפיים מעוררי-בחילה בדרגה מתונה.

החוקרים מסבירים כי Olanzapine הינו תכשיר אנטי-פסיכוטי המשמש לטיפול בסכיזופרניה והפרעה דו-קוטבית, אשר הוכח כיעיל בטיפול בבחילות והקאות משנית לטיפול בתכשירים כימותרפיים מעוררי בחילה בדרגה גבוהה.

מדגם המחקר כלל מבוגרים עם גידולים סולידיים תחת טיפול כימותרפי המבוסס על Oxaliplatin, Carboplatin, או Irinotecan. החוקרים חילקו באקראי 560 חולים (64% גברים; גיל חציוני של 51 שנים) ביחס 1:1 לקבלת Dexamethasone, Aprepitant ו-Palonosetron עם או ללא Olanzapine פומי במינון 10 מ”ג, אשר ניתנו בלילה בימים 1-3 לטיפול הכימותרפי. למעלה ממחצית מהמשתתפים במחקר (58%) אובחנו עם סרטן מעי גס ורקטום. יתר הגידולים הממאירים כללו סרטן בדרכי מרה (11%), סרטן ריאות מסוג NSCLC (10%), סרטן שלפוחית שתן (9%) וסרטן קיבה או צומת וושט-קיבה (8%).

התוצא העיקרי היה שיעורי תגובה מלאה, אשר הוגדרו כהעדר הקאות והעדר בחילות משמעותיות, ללא טיפול הצלה להקלה על בחילות. תוצאי סיום משניים כללו את שיעור החולים שחוו בחילה ובחילות והקאות משנית לטיפול כימותרפי אשר דיווחו על אירועים חריגים או נדרשו לטיפול הצלה.

ניתוח הנתונים כלל 544 חולים עם מידע זמין להערכה.

המחקר ענה על התוצא העיקרי עם עדות לשיעורים גבוהים יותר של תגובה מלאה בזרוע הטיפול ב- Olanzapine (91% לעומת 92%) בתקופת הטיפול בת 120 שעות. החוקרים מדווחים עוד על שיעורים גבוהים יותר של מניעת בחילות (96% לעומת 87%) ומניעת בחילות והקאות משנית לטיפול כימותרפי (96% לעומת 91%) בזרוע הטיפול ב- Olanzapine.

שיעור החולים שנדרשו לטיפול הצלה להקלה על בחילה היה גבוה כמעט פי שלוש בקבוצת המעקב לעומת קבוצת הטיפול ב- Olanzapine (11% לעומת 4%, בהתאמה).

ישנונית בדרגה 1 תועדה ב-27 חולים (10%) בזרוע הטיפול ב- Olanzapine.

מהממצאים עולה כי משטר טיפול הכולל Olanzapine עשוי לשמש כטיפול יעיל כנגד בחילות משנית לטיפול כימותרפי המבוסס על Carboplatin, Oxaliplatin או Irinotecan. 

JAMA Netw Open, Aug 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה