Chemotherapy

הבטיחות והיעילות של טיפול כימותרפי קדם-ניתוחי בחולים עם ממאירות נתיחה של המעי הגס (J Clin Oncol)

שישה שבועות טיפול כימותרפי קדם-ניתוחי במשלב Oxaliplatin-Fluoropyrimidine בחולים עם סרטן מעי גס נתיח הינה גישת טיפול בטוחה, שאינה כרוכה בעליה בשיעורי תחלואה בתר-ניתוחית, העשויה להביא לשיפור תוצאות הטיפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לטיפול כימותרפי ניאו-אדג’וונטי מספר יתרונות לעומת טיפול כימותרפי אדג’וונטי בחולים עם ממאירות מעי גס מתקדמת-מקומית, אך דרושות עדויות נוספות בנושא.

מדגם המחקר כלל חולים עם ממאירות מעי גס בשלב T3-4, N0-2, M0, אשר חולקו באקראי ביחס 2:1 לקבלת שישה שבועות טיפול כימותרפי קדם-ניתוחי במשלב Oxaliplatin-Fluoropyrimidine, בשילוב עם 18 שבועות טיפול כימותרפי לאחר-ניתוח (קבוצת התערבות), או לקבלת 24 שבועות טיפול כימותרפי לאחר-ניתוח (קבוצת ביקורת). חולים ללא מוטציית RAS חולקו באקראי ביחס 1:1 לקבלת Panitumumab או לא במהלך הטיפול הכימותרפי הניאו-אדג’וונטי.

תוצא הסיום העיקרי היה שיעורי מחלה שיירית או הישנות בתוך שנתיים. תוצאים משניים כללו תחלואה ניתוחית, שלב היסטופתולוגי, נסיגה בדרגת הגידול, כריתה מלאה ותמותה מסיבה-ספציפית.

מבין 699 חולים בזרוע טיפול כימותרפי ניאו-אדג’וונטי, 674 חולים 096%) החלו את הטיפול ו-606 חולים (87%) השלימו את ההתערבות. בסך הכול, 686 מבין 699 חולים (98.1%) בזרוע טיפול ניאו-אדג’וונטי ו-351 מבין 354 חולים (99.2%) בזרוע הביקורת עברו ניתוח.

החוקרים מדווחים כי 13 חולים (4.3%) בזרוע טיפול ניאו-אדג’וונטי פיתחו תסמינים חסימתיים ונדרשו להאצת הניתוח, אך תועדו פחות סיבוכים לאחר-ניתוח עם טיפול כימותרפי ניאו-אדג’וונטי, בהשוואה לזרוע הביקורת.

הטיפול הניאו-אדג’וונטי הוביל לירידה ניכרת בשלבי T ו-N של המחלה הממארת ולנסיגה בהיסטולוגיה של הגידול (p<0.001). שיעורי כריתה היסטופתולוגית מלאה היו גבוהים יותר בזרוע הטיפול הניאו-אדג’וונטי, לעומת טיפול אדג’וונטי בלבד (94% לעומת 89%, בהתאמה, p<0.001).

שיעורי מחלה שיירית או מחלה חוזרת בתוך שנתיים היו נמוכים יותר בזרוע הטיפול הניאו-אדג’וונטי, בהשוואה לטיפול אדג’וונטי (16.9% לעומת 21.5%; יחס סיכון של 0.72, p=0.037).

החוקרים זיהו קורלציה בין נסיגה של הגידול ובין העדר עדות להישנות הממאירות. Panitumumab לא שיפר את התועלת של טיפול ניאו-אדג’וונטי. בגידולים עם חסר MMR תועדה תועלת מעטה לטיפול כימותרפי ניאו-אדג’וונטי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בטיפול בן כימותרפי קדם-ניתוחי לאורך שישה שבועות בחולים עם ממאירות מעי גס מתקדמת מקומית.

J Clin Oncol, Jan 19, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה