Cervical cancer

שימוש קבוע בקונדום מפחית את הסיכון להדבקת גברים בנגיף HPV (מתוך J Infect Dis)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי בגברים המקפידים על שימוש קבוע בקונדום בזמן קיום יחסי מין, הסיכון להדבקה בנגיף HPV (Human Papillomavirus) נמוך מזה של גברים שאינם מקפידים על אמצעי הגנה.

לדברי החוקרים, מספר מחקרים קודמים טענו כי לקונדומים אין השפעה מגנה משמעותית מפני הדבקה בנגיף HPV.

זיהום פרסיסטנטי בנגיף HPV הוא הגורם העיקרי לסרטן צוואר הרחם, אך עלול להוביל גם לממאירויות של פי הטבעת והפין. מניעת זיהום בנגיף בגברים מסייעת בהפחתת הסיכון לממאירויות אלו, ומפחיתה את הסיכויים להעברת הנגיף לבנות הזוג באופן זה ניתן למנוע חלק מהמקרים של סרטן צוואר הרחם.

מחקרים הוכיחו כי השימוש בקונדום מפחית את הסיכון להדבקה במחלות אחרות המועברות במגע מיני, אך מחקרים העלו תוצאות סותרות בנוגע לשאלה אם קונדומים מפחיתים את הסיכון להדבקה בנגיף HPV. אחת הסיבות האפשריות היא שהנגיף מועבר בקלות, כולל כל מגע בין מערכת מין אחת לשנייה, וחלק מהמחקרים בהם נערכו בדיקות לנגיף HPV באזורים שאינם מוגנים ע”י קונדומים, לא הצליחו להוכיח כי השימוש בקונדום הפחית את הסיכון לזיהום.

מדגם המחקר הנוכחי כלל 463 גברים, בגילאי 18-40 שנים. החוקרים ערכו בדיקות לזיהוי 37 זני HPV. הבדיקות נערכו מדגימות שנלקחו מהפין וכן מאזורים שאינם מוגנים ע”י קונדום (שק האשכים, פרינאום ופי הטבעת).

כל הגברים נשאלו אודות ההיסטוריה המינית, כולל תדירות השימוש בקונדומים בשלושת החודשים האחרונים. בסה”כ, 90 גברים טענו כי תמיד השתמשו בקונדומים, 154 טענו כי מעולם לא השתמשו בקונדומים, והיתר דיווחו על שימוש לא-עקבי בקונדומים.

כקבוצה, בקרב גברים שהשתמשו תמיד בקונדומים תועד סיכון נמוך יותר להדבקה בנגיף HPV; ב-38% זוהה נגיף HPV בלפחות אזור אחד בגוף, לעומת 54% מהגברים שטענו כי מעולם לא השתמשו בקונדומים.

בקרב גברים שהשתמשו באופן עקבי בקונדומים, תועד סיכון נמוך יותר לממאירויות על-רקע זני HPV: מעט מתחת ל-17% היו חיוביים לממאירות על-רקע הנגיף, בהשוואה ל-36% מהגברים שמעולם לא השתמשו בקונדומים.

כאשר החוקרים בחנו את הנתונים לעומק, הם מצאו כי השימוש בקונדומים הגן על גברים שדיווחו על למעלה מבת-זוג אחת בשלושת החודשים האחרונים, אך לא באלו שטענו כי היו מונוגאמיים.

בקרב גברים שדיווחו על למעלה מבת זוג אחת, באלו שדיווחו על שימוש עקבי בקונדומים תועד סיכון נמוך ב-78% להדבקה בנגיף HPV, בהשוואה ליתר המשתתפים. עם זאת, במידה ויוצאים מנקודת הנחה כי הדיווח של גברים שהשתמשו באופן עקבי בקונדומים היה מדויק, המשמעות היא כי חלק נכבד מאלו המשתמשים בקונדום באופן קבוע עדיין היו נשאים של הנגיף.

לפיכך, אעפ”י שקונדומים עשויים להפחית את הסיכון לזיהום, הם אינם מבטלים אותו כליל. חלק מכך נובע ככל הנראה מהדבקה של אזורים שאינם מוגנים ע”י קונדומים.

J Infect Dis2010;202:445-451

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה