Cardiomiopathy & Cardiology

ההשפעה של חשיפה תוך-רחמית לחסמי ביתא על התוצאות סביב הלידה בנשים עם מחלת לב (Int J Cardiol)

בנשים עם היסטוריה של מחלת לב תועד קשר בין חשיפה אימהית לחסמי ביתא ובין הסיכון לסיבוכים סביב הלידה, כאשר Labetalol לווה בסיכון הנמוך ביותר ללידת תינוק קטן לגיל ההיריון, בעוד שהממצאים תומכים בהמלצה להימנע משימוש ב-Atenolol.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חסמי ביתא משמשות לעיתים קרובות בזמן הריון, בעיקר בנשים עם מחלת לב. תרופות אלו נחשבות יחסית בטוחות, אם כי אין עדויות רבו בנושא. בהעדר נתונים אודות הבדלים בין תרופות שונות ממשפחת חסמי ביתא, במחקר הנוכחי הם ביקשו להתעמק בנקודה זו.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר Registry of Pregnancy And Cardiac Disease, מאגר פרוספקטיבי עולמי של הריונות בנשים עם מחלת לב מבנית, להערכת סיבוכים סביב הלידה (תינוק קטן לגיל ההיריון, משקל לידה, מומי לב מולדים ותמותה סביב הלידה) בהשוואת נשים עם חשיפה לחסמי ביתא ונשים ללא חשיפה לתרופות אלו, כמו גם הבדלים בין תכשירים שונים ממשפחת חסמי ביתא. ניתוח רב-משתני שימש להערכת הבדלים בהשפעה של חסמי ביתא על משקל הלידה, לידת תינוק קטן לגיל הריון ומומי לב מולדים, לאחר תקנון לערפלנים אפשריים.

מהנתונים עולה כי חסמי ביתא שימשו ב-875 (15.2%) הריונות במאגר ROPAC, כאשר Metoprolol (323 הריונות, 37%) ו-Bisoprolol (261 הריונות, 30%) היו התכשירים הנפוצים בשימוש.

בנשים עם חשיפה לחסמי ביתא תועדה שכיחות גבוהה יותר של לידת תינוק קטן לגיל הריון (15.3% לעומת 9.3%, P<0.001) ומומי לב מולדים (4.7% לעומת 2.7%, p=0.001). שיעורי תמותה סביב הלידה לא היו שונים משמעותית (1.4% לעומת 1.9%, p=0.272).

הבדל הממוצע המתוקן במשקל הלידה עמד על 177- גרם (5.8%-), כאשר הסיכון ללידת תינוק קטן לגיל הריון היה גבוה פי 1.7 (יחס סיכויים מתוקן של 1.7, רווח בר-סמך 95% של 1.3-2.1) והסיכון למומי לב מולדים היה גבוה יותר מכפליים (יחס סיכויים מתוקן של 2.3, רווח בר-סמך 95% של 1.6-3.5).

בהשוואה ל-Metoprolol, טיפול ב-Labetalol (יחס סיכויים של 0.2, רווח בר-סמך 95% של 0.1-0.4)  לווה בסיכוי מופחת ללידת תינוק קטן לגיל היריון, כאשר Atenolol לווה בסיכון הגבוה ביותר (יחס סיכויים של 2.3, רווח בר-סמך 95% של 1.1-4.9).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין חשיפה תוך-רחמית לחסמי ביתא ובין סיכון לסיבוכים סביב הלידה, עם עדיפות ל-Labetalol והמלצה להימנע מ-Atenolol בנשים הרות עם מחלת לב.

Int J Cardiol, Sep 1, 2024

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה