Cardiomiopathy & Cardiology

תחליפי סוכר מלווים בסיכון מוגבר להתקפי לב ואירועים מוחיים (Eur Heart J)

רמות גבוהות של קסיליטול (Xylitol), ממתיק דל-קלוריות המשמש במאכלים רבים דלי-סוכר וכן במסטיקים ומשחות שיניים, מלוות בסיכון מוגבר להתקפי לב, אירועים מוחיים ותמותה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת European Heart Journal.

צוות המחקר כלל במחקר למעלה מ-3,000 משתתפים מארצות הברית ואירופה, אשר היו במעקב לאורך למעלה משלוש שנים. מהנתונים עולה כי באלו עם הרמות הגבוהות ביותר של קסיליטול בפלזמה תועד סיכון גבוה יותר למחלות לב וכלי דם.

החוקרים מסבירים כי קסיליטול מצוי באופן טבעי בכמויות קטנות בפירות וירקות ומשמש יותר כתחליף סוכר במהלך העשור האחרון במאכלים מעובדים, משחות שיניים, מסטיק לעיסה ומוצרים אחרים.

להערכת ההשפעות המוקדמות של קסיליטול, החוקרים בחנו את פעילות הטסיות במתנדבים שצרכו משקה ממותק-קסיליטול ומשקה ממותק-סוכר. רמות קסיליטול עלו פי 1000 באלו ששתו משקה ממותק-קסיליטול, אך לא תועדה עליה דומה לאחר שתיית משקה ממותק-סוכר.

ממצאי המחקר מדגישים שוב את הצורך המיידי בהערכת ההשפעות של סוכרים וממתיקים מלאכותיים, בפרט מאחר ורבים ממשיכים להמליץ על ממתיקים אלו ככלי להתמודד עם השמנה או סוכרת. אין כוונתם כי יש לזרוק לפח את משחת השיניים במידה וזו מכילה קסיליטול, אך יש להקפיד על מודעות לפיה צריכה של מוצרים עם רמות גבוהות עשויה להביא לעליה בסיכון לאירועי קרישיות-יתר.

בשנה שעברה דיווחו אותם חוקרים על קשר דומה בין אריתריטול, תחליף סוכר נוסף, ובין מחלות לב וכלי דם.

בתגובה למחקר נמסר ממועצת Caloric Control Council, גוף המייצג את תעשיית המשקאות ומזונות דלי ומופחתי-קלוריות, כי קסיליטול אושר מזה עשרות שנים ע”י הרשויות הממשלתיות. ייתכן ותוצאות המחקר אינן תקפות לאוכלוסייה הכללית מאחר וחלק מהמשתתפים במחקר כבר היו בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם.

Eur Heart J, June 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה