Cardio Thoracic Surgery

הערכת היארעות כשלון ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים בנשים (J Am Coll Cardiol)

שיעורי כישלון שתל לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים גבוהים יותר בנשים ומלווים בסיכון מוגבר לסיבוכים לבביים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בנשים תוצאות גרועות יותר לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, בהשוואה לגברים. מטרתם כעת הייתה לקבוע את שיעורי היארעות כישלון שתל לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים בנשים, את הקשר עם אירועים לבביים ואת התרומה של כישלון זה להבדלים מגדריים בפרוגנוזה של חולים אלו.

החוקרים אספו נתונים ברמת המטופל ממחקרים קליניים אקראיים והשלימו ניתוח סטטיסטי להערכת הקשר בין כישלון שתל ובין הסיכון לאוטם לבבי ורה-וסקולריזציה חוזרת בין ההתערבות הפולשנית ועד השלמת בדיקת הדמיה (התוצא העיקרי) ועם התמותה לאחר בדיקת הדמיה (תוצא משני). ניתוח נפרד שימש להערכת ההשפעה של כישלון שתל על הקשר בין מגדר נקבי ובין הסיכון לתמותה.

מדגם המחקר כלל 4,413 חולים (773 נשים) משבעה מחקרים אקראיים. לאחר חציון בדיקת הדמיה של 1.03 שנים, שיעורי כישלון שתל היו גבוהים יותר משמעותית בנשים לעומת גברים (37.3% לעומת 32.9% ברמת המטופל ו-20.5% לעומת 15.8% ברמת השתל, p=0.02 ו-p<0.001, בהתאמה).

בנשים, כישלון שתל נקשר עם סיכון מוגבר לאוטם לבבי ורה-וסקולריזציה חוזרת (יחס סיכויים של 3.94, רווח בר-סמך 95% של 1.79-8.67) ותמותה (יחס סיכויים של 3.18, רווח בר-סמך 95% של 1.73-5.85).

מניתוח הנתונים עלה קשר בלתי-תלוי בין מגדר נקבי ובין הסיכון לתמותה (השפעה ישירה, יחס סיכון של 1.84, רווח בר-סמך 95% של 1.35-2.50), אך הקשר לא היה בתיווך כישלון שתל (השפעה עקיפה, יחס סיכון של 1.04, רווח בר-סמך 95% של 0.86-1.26).

החוקרים מסכמים וכותבים כי כישלון שתל נפוץ יותר בנשים ומלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים לבביים. הסיכון המוגבר לתמותה בקרב נשים לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים אינו מוסבר על-ידי כישלון השתל לאחר הפרוצדורה הפולשנית.

J Am Coll Cardiol, Jul 9, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה