Cardio Thoracic Surgery

ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים משפר זמנית את רזרבת זרימת דם כלילית בחולים עם הפרעה בתפקוד חדר שמאל (Int J Cardiol)

ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים לווה בשיפור משמעותי ברזרבת זרימת דם כלילית (Myocardial Flow Reserve, או MFR) בתוך תקופה קצרה בחולים עם הפרעה בתפקוד חדר שמאל, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הערכת MFR מבוססת על בדיקת 13N-ammonia PET ומהווה מדד להערכת קרדיומיופתיה איסכמית וחיזוי הפרוגנוזה של חולים עם מחלת עורקים כלילית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את השינויים בטווח הקצר במדדי MFR בחולים לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים. בנוסף, להשוואה הציגו החוקרים את השינויים במדדי MFR לאחר התערבות כלילית מילעורית ולאחר טיפול תרופתי אופטימאלי.

להערכת ההשפעה קצרת הטווח של ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים בחולים עם מחלת עורקים כלילית עם הפרעה בתפקוד חדר שמאל, החוקרים בחנו את זרימת הדם לשריר הלב ואת רזרבת זרימת דם כלילית לפני ואחרי ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים. בנוסף, הם בחנו את השינויים במדדים אלו לאחר התערבות כלילית מילעורית וטיפול תרופתי אופטימאלי.

מהנתונים עולה כי לא חל שינוי בזרימת דם לשריר הלב במנוחה בעקבות ניתוח מעקפים (0.84 לעומת 0.83, בהתאמה, p=0.958); עם זאת, זרימת דם לשריר הלב בזמן דחק עלתה משמעותית בעקבות ההתערבות הניתוחית (1.23 לעומת 1.49, p<0.001).

החוקרים מדווחים כי נרשמה עליה משמעותית ברזרבת זרימת דם כלילית בעקבות ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים (מ-1.49 מ”ל/גרם/דקה ל-1.91 מ”ל/גרם/דקה, p<0.001). בנוסף, תועדה עליה משמעותית במקטע הפליטה בדחק (מ-42% ל-50.9%, p=0.005) ובמנוחה  (מ-45.8% ל-52.1%, p=0.031).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים משפר משמעותית את רזרבת זרימת דם כלילית בתוך פרק זמן קצר בחולים עם הפרעה בתפקוד חדר שמאל. ממצאים אלו מציעים כי תפקוד תקין של עורקים כליליים אפיקרדיאליים משפר תפקוד זרימת דם לשריר הלב בטווח הקצר.

Int J Cardiol, July 31, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה