Cardio Thoracic Surgery

האם נוגד קרישה לבדו או כתוספת לאספירין ישאיר יותר מעקפים פתוחים, שנה לאחר ניתוח מעקפים?/מאת ד”ר יעקב גולדשטיין, האיגוד הקרדיולוגי

אספירין לבדוכמניעה משנית במטופלים עם תחלואה קרדיו וסקולרית, מקטיןאירועים חמורים קרדיו וסקולריים(ר”ת(MACEרק ב כ 19% ותמותה קרדיו וסקולארית ב 9% לעומת פלסבו.

מטופלים אשר עברו ניתוח מעקפים לאחרונה (ר”תCABG),נמצאים בסיכון סגירה של אחד השתלים העוקפים בעקבותgraft thrombosis, בתקופת שנה ראשונה שלאחר הניתוח, העלולה להוביל לאוטם (ר”תMI) ואך תמותה מוגברת.

אספירין מונע סגירת שתל המעקףלאחרCABG, אך למרות טיפול מקובל זה בכ 30% מהמנותחים מודגם שתל מעקף אחד סגור בתום שנה מהניתוח.

אמנםשפעול טסיות מהווה את עיקר המנגנון ליצירת קריש בעורקים כליליים, בהם הזרימה הינה בעלת כוחות גזירה גבהים, בעת קרע או ארוזיה באנדותל הפגוע,אך ליצירת טרומבין בתהליך, תפקיד מרכזי, גם באיטראקציה ושפעול מנגנון הקרישה, וגם בהמשך שפעול הטסיות בתהליך.

למרות זאת טיפול בקומדיןלא הפחית סגירת שתלים, אבל כן הדגים הפחתת תוצאי תמותה וMIלא קטלני במעקב ארוך טווח עד 7.5 שנים.

מחקר הCOMPASSהמקוריהדגים, ששילוב מינון נמוך של נוגד קרישה ישיר, קסרלטו –Rivaroxabanעם אספירין, (כשילובanticoagulant+(anti plateletמהווהאופציה טיפולית אנטי תרומבותית יעילה מאספירין לבד,כמניעה משנית שלMACE  (אשר כללתמותה קרדיו וסקולרית– ר”תCV,MI, אושבץ)במטופלים עם אתרוסקלרוזיס.

מטרת מחקר נוכחיהמהווה תת מחקר של הCOMPASSאשר תוכנן מראש, להעריך אם תרופות המחקר יעילות יותר מאספירין לבד, הפעםבמניעת כישלון השתל או אירועיMACE, לאחר ניתוחיCABG.

שיטות:

תת מחקר הCOMPASS(בשם,(COMPASS CABGהקצה באקראי את 1448 מטופלי המחקרשעברוCABG, 4 עד 14 יוםלאחר מכן,ל 3 זרועות הטיפול של המחקר:

·        1 )Rivaroxaban2.5 מ”ג פעמיים ביום פלוס אספירין 100מ”ג פעם ביום (כASA+R)

·        2 )Rivaroxaban5 מ”ג פעמיים ביום (כ  R)

·        3 ) אספירין 100 מ”ג ליום (כASA).

שנה לאחר הניתוח המטופלים עבר טומוגרפיה ממוחשבת של עורקים כלילייםCCTAאו צנתור כלילי (אם קלינית נדרש), ואז:

תוצא עיקרי הוגדר כחלק היחסי של השתלים הכושלים(חסימה שלמה של השתל, אנאליזה ברמת הכלי כvessel level analysis)

תוצא משני הוגדר כחלק היחסי של המטופליםבהם נצפה כישלון שתל אחד לפחות (אנאליזה ברמת המטופל), כולל מידת ההיצרות לפי הגדרתFitz- Gibbon ABO, ומיקומה בשתל יחסית לאתרי ההשקות,

תוצא יעילות קליניתהוגדר כתוצא העיקרי של מחקר הCOMPASSהמקורי כמשלב תוצא של מוותCV, שבץ, או  MI.

תוצא בטיחות עיקריהוגדר כאירוע דמם מז’ורי לפיISTHעם מודיפיקציה קלה.

תוצאות:

להמשך הסקירה באתר האיגוד הקרדיולוגי

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה