Cardio Thoracic Surgery

פרופיל בטיחות דומה לצנתור כלילי עם תומכנים חדשים וניתוח מעקפים בחולי סוכרת (Circ Cardiovasc Interv)

בחולי סוכרת עם מחלה של העורקים הכליליים, אנגיופלסטיה באמצעות תומכנים מצופי-תרופה מדור שני הובילה לשיעורי הישרדות דומים לניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, כך עולה מתוצאות מחקר להשוואה עקיפה, שפורסמו במהלך חודש יוני בכתב העת Circulation: Cardiovasculr Intervention.

מהערכת 68 מחקרים עלה כי בחולי סוכרת שעברו צנתור כלילי עם השתלת תומכן מדור-ראשון, תועד סיכון מוגבר לתמותה, בהשוואה לחולים שעברו ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים. ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם ממצאי מחקר FREEDOM, בו נערכה השוואה בין חולים עם סוכרת שעברו ניתוח מעקפים לעומת צנתור כלילי, עם תומכנים מצופי-תרופה מדור ראשון.

עם זאת, במחקר הנוכחי, שיעורי התמותה בחולי סוכרת עם מחלת עורקים כלילית שעברו צנתור כלילי עם תומכנים מדור שני בעיקר תומכנים מצופי Everolimus היו דומים לאלו שתוארו בחולים לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים. בחולים שעברו צנתור כלילי תועד סיכון מוגבר לרה-וסקולריזציה חוזרת, אם כי ההבדל לא היה משמעותי. מהמחקר עולה עוד מגמה ברורה לעליה באירועים מוחיים עם ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, סיכון ידוע היטב.

החוקרים זיהו 68 מחקרים אקראיים, עם סך כולל של 24,015 חולי סוכרת, שהיו במעקב למשך תקופה ממוצעת של שלוש שנים. 14 מחקרים ערכו השוואה בין ניתוח מעקפים עם אנגיופלסטיה באמצעות בלון, תומכן מתכת ערום, או תומכן מדור ראשון. היתר ערכו השוואה בין תומכנים מדור ראשון או תומכנים מדור שני, שכללו תומכנים מצופי Everolimus Cobalt-Chromoium, תומכנים מצופי Zotarolimus (Endeavor) ותומכן מצופה Everolimus Platinum-Chromiun (Promus).

צנתור כלילי עם תומכנים מצופי-תרופה מדור ראשון הוביל לשיעורי תמותה גבוהים יותר, בהשוואה לניתוח מעקפים של העורקים הכליליים. עם זאת, שיעורי התמותה היו דומים עם ניתוח מעקפים בהשוואה לצנתור כלילי עם תומכנים מצופי-תרופה חדשים יותר, בעיקר תומכני Cobalt-Chromium Everolimus.

הצורך בפרוצדורת רה-וסקולריזציה חוזרת ירד ככל שהטכנולוגיה התקדמה מאנגיוגרפיה באמצעות בלון לתומכני מתכת ערומים, בהמשך לתומכנים מצופי תרופה מדור ראשון ומדור שני. מנגד, ניתוח מעקפים לווה בעליה אחידה בסיכון לאירועים מוחיים, בהשוואה לפרוצדורות אחרות.

מאחר ומדובר בהשוואה עקיפה בלבד, החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה להוכיח כי צנתור עם תומכנים חדשים יותר אינו נחות, בהשוואה לניתוח מעקפים בכל הנוגע לסיכון לתמותה או אוטם שריר הלב.

Circ Cardiovasc Interv 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה