Cardio Thoracic Surgery

השוואת תוצאות ניתוחי מעקפים עם העורק הרדיאלי אל מול עורק RIMA (מתוך כנס מטעם ה-AATS)

כולסטרול עורק

מתוצאות מחקר חדש עולה כי השימוש ב-RIMA (Right Internal Mammary Artery) כמוליך שני במהלך ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, במקום שימוש בעורק הרדיאלי, לא הביא לעליה בסיכון הניתוחי, כולל סיבוכי פצע בעצם החזה והביא לשיפור בתוצאות ארוכות הטווח, כולל שיעורי ההישרדות הכוללים.

החוקרים מוסיפים כי מהנתונים עולה כי היתרון הנ”ל היה בולט יותר בקרב חולי סוכרת ובחולים שמנים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שתלי עורקים נוספים, דוגמת עורק RIMA או העורק הרדיאלי, הוצעו כגישות לשיפור התוצאות ארוכות הטווח לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים. העורק הרדיאלי מועדף לרוב על-פני RIMA, מאחר ונגיש יותר מבחינה טכנית וישנה סברה כי שימוש בעורקי LIMA ו-RIMA יביא לעליה בסיכון לסיבוכי פצע בעצם החזה. עם זאת, אין נתונים רבים או השוואה ישירה בין שתי האפשרויות הללו  להכוונת מנתחים באשר לשתל העורקי הטוב ביותר בניתוחים אלו.

במסגרת המחקר, בתקופה שבין השנים 2001-2013 בוצעו ניתוחי מעקפים של העורקים הכליליים עם שימוש בעורק RIMA (747 חולים) ושימוש בעורק הרדיאלי (779 חולים), להערכת ההשפעה של שתי הגישות על התוצאות המוקדמות והמאוחרות.

מניתוח הנתונים עלה כי השימוש ב-RIMA לא הביא לעליה בשיעורי ההיארעות של תמותה לאחר 30 ימים (0.6% עם RIMA לעומת 2.0% עם העורק הרדיאלי, p=0.06), זיהומים עמוקים בפצע הניתוחי (2.1% לעומת 4.2%, P=0.2), צורך ב-IABP (Intraaortic Balloon Pump) לאחר  הניתוח (1.8% לעומת 3.8%, P=0.11), אירוע מוחי לאחר הניתוח (0.8% לעומת 1.16%, P=0.8) וטיפול כלייתי חליפי לאחר הניתוח (2.4% לעומת 3.8%, p=0.8). נוכחות סוכרת והשמנת-יתר לא השפיעה על הסיכון לזיהומי פצע עמוקים בעצם החזה בעקבות ניתוח עם RIMA.

לאחר מעקב ממוצע של 5.7 שנים, השימוש ב-RIMA לווה בסיכון מופחת לתמותה מאוחרת (יחס סיכון מתוקן של 0.59, p=0.02) ובשיעורי תוצא משולב שכלל תמותה ורה-וסקולריזציה חוזרת (יחס סיכון מתוקן של 0.70, P=0.03). התועלת של שימוש ב-RIMA בהשוואה לשימוש בעורק הרדיאלי במונחים של הישרדות מאוחרת הייתה בולטת יותר בחולים עם סוכרת (ערך מוסף של 25.3%) והשמנת יתר (ערך מוסף של 20.3%).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בשימוש בעורק RIMA כבחירה הראשונה למוליך עורקי משני במהלך ניתוחי מעקפים של העורקים הכליליים בחולים עם מחלה רב-כלית.

מתוך כנס מטעם ה-AATS (American Association of Thoracic Surgery)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה