Cardio Thoracic Surgery

שיעורי הישרדות טובים יותר לאחר ניתוח מעקפים בהשוואה לצנתור כלילי גם בחולים עם מחלת עורקים כלילית רב-כלית (JAMA Intern Med)

בחולים עם מחלה כלילית רב-כלית תועדו שיעורי הישרדות טובים יותר וסיכון נמוך יותר לאוטם לבבי בעקבות ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים (CABG או Coronary Artery Bypass Grafting), בהשוואה להתערבות כלילית מילעורית (PCI או Percutaneous Coronary Intervention), בין אם החולים סבלו מסוכרת ובין אם לאו, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה, שפורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine.

באופן ספציפי, בשישה מחקרים אקראיים, בחולים שעברו ניתוח מעקפים, בהשוואה לחולים שעברו צנתור כלילי, נרשמה ירידה של 27% בסיכון לתמותה כוללת וירידה של 42% בסיכון לאוטם לבבי (p<0.001) במהלך תקופת מעקב ממוצעת של 4.1 שנים.

החוקרים כותבים כי מהסקירה עולה לראשונה כי הכנסת תומכנים מלווה בשיעורי תמותה ואוטמים לבביים גבוהים יותר, בהשוואה לניתוחי מעקפים בחולים עם מחלת עורקים כלילית רב-כלית, עם ובלי סוכרת. מהמחקר עולה עוד כי במרבית החולים עם מחלה רב-כלית ומקטע פליטה שמור של חדר שמאל ישנה עדיפות לניתוח מעקפים, בעיקר במידה ומקבלים טיפול הולם.

החוקרים זיהו שישה מחקרים אקראיים להשוואת CABG מול PCI, עם סך כולל של 6,055 משתתפים. המחקר  ARTS, MASS II, SOS, CARDIA, SYNTAX ו-FREEDOM היו שונים בסוג התומכנים בשימוש ובאחוז חולי הסוכרת שנכללו בכל מחקר. החולים אובחנו עם מחלה דו-כלית או תלת-כלית.

מהסקירה עלה כי במידה והייתה העדפה ל-CABG על-פני PCI ב-37 חולים, אזי ניתן היה להציל חיים של חולה אחד, ובמידה והעדיפו CABG על-פני PCI ב-26 חולים, אזי ניתן היה למנוע מקרה אחד של אוטם שריר הלב במהלך מעקב של 4.1 שנים.

ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים הביא גם לירידה דרמטית בשיעורי רה-וסקולריזציה חוזרת וסיבוכים צרברווסקולאריים וקרדיווסקולאריים מג’וריים (תוצא משולב הכולל תמותה, אוטם לבבי לא-פטאלי, אירוע מוחי לא-פטאלי ורה-וסקולריזציה חוזרת). מספר החולים הנדרש לטיפול עמד על שבע לרה-וסקולריזציה חוזרת ו-10 לסיבוכים צרברווסקולאריים וקרדיווסקולאריים מג’וריים.

עם זאת, מעבר ליתרון זה, זוהתה מגמה לא-מובהקת של עליה בסיכון לאירועים מוחיים עם ניתוחי מעקפים; מספר החולים הנדרש לנזק עמד על 105 להופעת מקרה אחד נוסף של אירוע מוחי בעקבות ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים.

בין אם המחקרים כללו רק חולים עם סוכרת או בעיקר חולים ללא-סוכרת, הירידה בשיעורי התמותה הייתה דומה מאוד: 25% לעומת 28%, בהתאמה. היתרון ההישרדותי היה דומה עם תומכני מתכת ערומים ועם תומכנים מצופי-תרופה.

למרות שהמחקר לא בחן את תוצאות הטיפול התרופתי, במידה וניתוח מעקפים עדיף על הכנסת תומכנים למניעת תמותה, אזי ודאי הוא עדיף גם על טיפול תרופתי, מאחר שמחקרים אחרים הוכיחו כי בחולים עם מחלה כלילית יציבה, אירועים מג’וריים דומים עם טיפול תרופתי או תומכנים.

JAMA Intern Med 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה