Cardio Thoracic Surgery

השוואה בין ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים והתערבות כלילית מילעורית בחולי סוכרת (The Lancet Diabetes & Endocrinology)

בכתב העת Lancet Diabetes & Endocrinology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם סוכרת ומחלה רב-כלית, רה-וסקולריזציה באמצעות ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים (CABG או Coronary Artery Bypass Grafting) הביא להפחתה ארוכת-טווח של שיעורי התמותה בהיקף של כ-30% בהשוואה להתערבות כלילית מילעורית (PCI או Percutaneous Coronary Intervention).

הבחירה בין ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים ובין התערבות מילעורית כלילית לרה-וסקולריזציה של חולים עם סוכרת ומחלה רב-כלית, המהווים כ-25% מפרוצדורות רה-וסקולריזציה, זוכה למחלוקת רבה. במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון אם קיים הבדל בשיעורי התמותה מכל-סיבה בין חולי סוכרת שעברו ניתוח מעקפים ואלו שעברו PCI, באמצעות סקירה סיסטמית ומטה-אנליזה של מחקרים אקראיים ומבוקרים שהשוו בין שתי הפרוצדורות בעידן התומכנים המודרניים.

החוקרים ערכו חיפוש בספרות הרפואית אחר מחקרים שפורסמו בין 1 בינואר, 1980 ועד 12 במרץ, 2013. הם התמקדו במחקרים שכללו חולים מבוגרים עם סוכרת ומחלה כלילית רב-כלית, שחולקו באקראי לניתוח מעקפים של העורקים הכליליים או התערבות כלילית מילעורית, עם לפחות 12 חודשי מעקב. התוצא העיקרי היה שיעורי התמותה מכל-סיבה בחולים עם סוכרת שעברו ניתוח מעקפים לעומת אלו שעברו PCI לאחר חמש שנות מעקב, או יותר.

החיפוש הראשוני העלה 3,414 מאמרים, מהם שמונה מחקרים ענו על קריטריוני הסקירה. מחקרים אלו כללו 7,468 משתתפים, מהם 3,612 חולי סוכרת. בארבעה מהמחקרים האקראיים-מבוקרים נעשה שימוש בתומכני מתכת ערומים ובארבעה נעשה שימוש בתומכנים מצופי תרופה. לאחר מעקב של חמש שנים (או יותר), בקבוצת החולים עם סוכרת שעברו ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים תועדו שיעורי תמותה מכל-סיבה שהיו נמוכים יותר בהשוואה לחולים שעברו PCI (יחס סיכון של 0.67, p=0.002). השפעות הטיפול בחולים ללא סוכרת לא הדגימו הבדלים בשיעורי התמותה. החוקרים לא זיהו הבדלים בתוצאות בין אם ההתערבות הכלילית המילעורית נעשתה עם תומכני מתכת ערומים או תומכנים מצופי-תרופה.

לאור ממצאי המחקר, החוקרים ממליצים להעדיף ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים על-פני התערבות כלילית מילעורית בחולי סוכרת מסוג 2 עם מחלה רב-כלית.

The Lancet Diabetes & Endocrinology, Early Online Publication

הערת מערכת:

לא מפתיע, לא מזמן דיווחנו על מחקר אחר שפורסם ב-LANCET שדיווח על תוצאות דומות בהתייחס למטופלים עם ציון SYNTAX בינוני ומעלה     

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה