Cardio Thoracic Surgery

מחלוקות נפוצות בין מנתחים ורופאי טיפול נמרץ בנוגע ליעדים לאחר-ניתוח (JAMA Surg.)

מנתחים ורופאי טיפול נמרץ לעיתים קרובות חלוקים בדעתם בנוגע ליעדי הטיפול בחולים לאחר-ניתוח, כך עולה מתוצאות מחקר חתך שפורסמו במהדורת ינואר של כתב העת JAMA Surgery.

מבין 912 מנתחים שהשתתפו במחקר, 43% דיווחו על מחלוקת עם רופאי יחידות טיפול נמרץ בנוגע ליעדי הטיפול בחולים לאחר הניתוח, כאשר 43% דיווחו על מחלוקת דומה עם אחיות טיפול נמרץ.

לדברי החוקרים, מחלוקת ביחידות טיפול נמרץ הינה בעיה משמעותית, כאשר למעלה מ-70% מהרופאים ביחידות טיפול נמרץ מדווחים על הופעת קונפליקטים מדי שבוע. השילוב של טיפול בחולים במצב קריטי, קבלת החלטות בחולים הנוטים למות ותיאום צוותים מולטי-דיציפלינריים גדולים, עשויים להוביל לתסכול רב ופגיעה בתקשורת. קונפליקט זה נקשר עם איכות טיפול ירודה בחולים, עליה בשיעור הטעויות הרפואיות, עליה ברמות השחיקה של הצוות הרפואי והגדלת עלויות הטיפול הרפואי.

החוקרים התבססו על סקר שנשלח בדואר במטרה להעריך את התפיסות של מנתחים את הקונפליקטים עם רופאי ואחיות טיפול נמרץ בנוגע ליעדי הטיפול בחולים לאחר-ניתוח. החוקרים שלחו את הסקר ל-2,100 מנתחי לב-חזה, מנתחי כלי דם ונוירוכירורגים במרכזים רפואיים שונים; שיעורי ההיענות עמדו על 55.6%.

חלק גדול מהמנתחים (43%) דיווחו על מחלוקת לעיתים או תמיד עם רופאי טיפול נמרץ בנוגע ליעדי הטיפול לאחר-ניתוח. שיעור דומה של מנתחים דיווח על קונפליקטים אלו עם אחיות טיפול נמרץ.

בהשוואה למנתחים עם למעלה מ-30 שנות ניסיון, מנתחים עם פחות מעשר שנות ניסיון דיווחו על שיעור גבוה יותר של מחלוקות עם רופאי טיפול נמרץ (57% לעומת 32%) ועם אחיות טיפול נמרץ (48% לעומת 33%). מנתחים שעבדו ביחידות טיפול נמרץ סגורות דיווחו על קונפליקטים בתדירות גבוהה יותר מאלו שעבדו ביחידות פתוחות (60% לעומת 41%).

מניתוח רב-משתנים, לאחר תקנון למין ותת-התמחות כירורגית, עלה כי במנתחים עם פחות מעשר שנות ניסיון הסיכוי למחלוקת עם רופא טיפול נמרץ היה גבוה פי 2.5, בהשוואה למנתחים עם למעלה מ-30 שנות ניסיון, ועליה של 70% בסיכוי למחלוקת עם אחיות טיפול נמרץ.

בהשוואה למנתחים שעבדו ביחידות סגורות, באלו שטיפלו במטופליהם ביחידות טיפול נמרץ פתוחות או מעורבות, נרשמה ירידה של 40% בסיכוי לקונפליקט עם רופאי טיפול נמרץ באשר ליעדי הטיפול לאחר-ניתוח. עם זאת, לא זוהה קשר בין סוג יחידת טיפול נמרץ ובין קונפליקטים עליהם דיווח המנתח עם האחיות.

החוקרים מציעים כי מנתחים נדרשים ליותר זמן וניסיון בכדי ללמוד כיצד להתמודד עם אי הנוחות האישית, כאשר מתמודדים עם תוצאות לא-טובות לאחר ניתוחים. הם גם מציעים כי מבנה יחידות טיפול נמרץ סגורות עשוי לפגוע ברציפות היחסים בין המנתח והחולה, וכי צפוי קונפליקט כאשר רופא טיפול נמרץ תופס את מקומו של המנתח כאדם המקבל את ההחלטות העיקריות בנוגע לטיפול בחולה.

JAMA Surg. 2013;148:29-35

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה