Cardio Thoracic Surgery

TAVI עשוי לשפר את איכות החיים של חולים לא-נתיחים עם היצרות אאורטלית קשה (מתוך כנס ה-AHA)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס השנתי של ה- American Heart Association עולה כי בקרב חולים עם היצרות אאורטלית (Aortic stenosis, AS) קשה שאינם מתאימים לניתוח, נמצא קשר בין טיפול ב- Transcatheter aortic-valve implantation (TAVI) ובין שיפור באיכות החיים ובמצב הבריאותי, לעומת מטופלים שקיבלו טיפול רגיל.

מחקר ה- PARTNER cohort B הינו מחקר רב מרכזי שכלל 358 משתתפים בגיל 83 שנה בממוצע. החוקרים חילקו את המשתתפים באקראי לטיפול ב-TAVI או לטיפול הרגיל, שכלל גם Balloon valvuloplasty. החוקרים מדווחים כי לאחר 30 הימים הראשונים נצפה שיעור גבוה יותר באופן מובהק של סיבוכים ווסקולאריים מז’וריים בקבוצת ה-TAVI. עם זאת, לאחר שנה שיעור התמותה מכל הסיבות היה 30.7% בקבוצת ה-TAVI, לעומת 50.7% בקבוצת הטיפול הרגיל. יעד המחקר המשולב כלל מוות או אשפוז חוזר, והיה נמוך יותר בקבוצת ה-TAVI. כמו כן, בקרב משתתפים שנותרו בחיים לאחר שנה, שיעור אי ספיקת לב מדרגה 3-4 ע”פ ה-NYHA היה גבוה יותר בקבוצת הטיפול הרגיל, לעומת קבוצת ה-TAVI.

לצורך ניתוח איכות החיים, החוקרים העריכו את איכות החיים של המשתתפים בעת ההצטרפות, ולאחר 1, 6 ו-12 חודשים, תוך שימוש ב-3 שאלונים: Kansas City Cardiomyopathy Questionnaire (KCCQ), SF-12 physical and mental, ו- EQ-5D, כאשר בכולם ציון גבוה יותר מעיד על איכות חיים טובה יותר. יעד המחקר העיקרי היה ציון שאלון ה-KCCQ , וציוני שני השאלונים הנותרים היו יעדי המחקר המשניים.

מתוצאות המחקר עולה כי בקבוצת ה-TAVI נצפה שיפור של כמעט 21 נקודות בציון ה-KCCQ הכולל. החוקרים מדווחים כי עלייה של 10 נקודות או יותר בציון ה-KCCQ הכולל לאחר שנה נצפתה בכ-77% מהמשתתפים בקבוצת ה-TAVI, לעומת 34% מהמשתתפים בקבוצת הטיפול הרגיל. שיפור של 20 נקודות או יותר נצפה ב-62% מקבוצת ה-TAVI, לעומת 23% מקבוצת הטיפול הרגיל.

החוקרים מציינים כי התוצאות נותרו דומות גם לאחר תקנון לגיל, מין, הסיכון הבסיסי, AV gradient, ונוכחות מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD).

לדבריהם, 70% מהמשתתפים במחקר היו מבוגרים מגיל 80 שנה. הם מסבירים כי מרבית החולים התעניינו בעיקר באיכות חייהם ולא בתוחלת החיים שנותרה להם.

לאור התוצאות מסכמים החוקרים כי הממצאים תומכים בשימוש ב-TAVI בחולים עם AS חמור, שאינם מתאימים לטיפול ניתוחי.

מומחה מהתחום ציין כי קיימים קשישים רבים עם AS חמור שאינם מתאימים להחלפה ניתוחית של המסתם הפגוע, וייתכן ש-TAVI עשוי לסייע בדיוק לקבוצה זו.

מתוך הכנס American Heart Association 2010 Scientific Sessions.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה