Cardio Thoracic Surgery

דיאטה ים-תיכונית משפרת את פרופיל השומנים לאחר-ארוחה בחולי סוכרת (Diabetes Care)

ממחקר חדש שפורסם ב-Diabetes Care עולה כי דיאטה ים-תיכונית טבעונית מסייעת בצמצום האבנורמליות הביוכימית לאחר ארוחה בחולים עם סוכרת מסוג 2.

לדברי החוקרים, מחקרים קודמים הוכיחו את התועלת של דיאטה ים-תיכונית המבוססת על קטניות, ירקות ופירות עשירים בסיבים, עם כמות מספקת של שמן זית על גורמי סיכון קרדיווסקולאריים, דוגמת ערכי סוכר בדם לאחר-ארוחה ורמות LDL בצום.

ממחקרם עולה כי דיאטה עשירה באופן מתון בפחמימות, עתירת סיבים תזונתיים עם ערך גליקמי נמוך, מפחיתה את רמות ליפופרוטאינים לאחר-ארוחה, בעיקר אלו שמקורם במעי.

החוקרים הגיעו למסקנה זו בעקבות מחקר אקראי שכלל 18 חולים. בכולם תועדו רמות תקינות של שומנים בדם בזמן צום, עם איזון משביע-רצון של ריכוז הסוכר בדם בעקבות שינוי תזונתי בלבד, או בשילוב עם Metformin.

המשתתפים חולקו לדיאטה טבעונית עשירה בפחמימות (52% מסך האנרגיה) וסיבים (28 גרם ל-1000 קילוקלוריות) עם ערך גליקמי נמוך (58%), או דיאטה דלה-יחסית בפחמימות (45%) ועתירת שומנים חד-בלתי-רוויים (23%). לאחר ארבעה שבועות תחת דיאטה אחת, כל חולה החליף לדיאטה המקבילה למשך ארבעה שבועות נוספים.

עם דיאטה טבעונית תועדה ירידה בריכוז הסוכר בדם לאחר-ארוחה, בתגובת אינסולין ובשונות הגליקמית, שהיו גדולים יותר משמעותית בהשוואה לתוצאות עם דיאטה דלת-פחמימות ועתירת שומנים חד-בלתי-רוויים.

כמו כן, השטח האינקרמנטלי מתחת לעקומה בריכוז טריגליצרידים לאחר-ארוחה היה קטן ב-31% בתום דיאטה טבעונית, בהשוואה לתוצאות לאחר דיאטה דלת-פחמימות, עתירת שומנים חד-בלתי-רוויים: 1.87 מ”מול לליטר לעומת 2.70 מ”מול לליטר לשש שעות.

דיאטה טבעונית הביאה לירידה מובהקת לאחר-ארוחה בשטח האינקרמנטלי מתחת לעקומה של ליפופרוטאינים עתירי-טריגליצרידים בתום תקופת דיאטה עתירת-סיבים. תועדה ירידה של 31% בערכי טריגליצרידים בכילומיקרונים. הירידה המקבילה בערכי כולסטרול עמדה על 46%. לאור זאת, החוקרים מאמינים כי ניתן לשקול דיאטה זו כאפשרות הטיפול הראשונה בחולים עם סוכרת מסוג 2.

Diabetes Care2009;32:2168-2173

לידיעה במדסקייפ


רוצים להביע את דעתכם? בואו להשתתף בדיון בפורום e-med.healthclub

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה