לעיתים קרובות חשים רופאים תחושות דאגה ואיכפתיות ולעיתים תחושות תיסכול כלפי מטופליהם, במהלך ביקורם. עד כה, לא נערכו מחקרים בנושא תחושות רופאים מנתחים כלפי מטופליהם. מחקר חדש נועד לבחון עד כמה מחבבים כירורגים את מטופליהם ולבחון את הקשר בין תחושות המנתח כלפי המטופל ומאפייני הרופא המנתח עם שביעות הרצון של המטופל.
במחקר נכללו 66 רופאים מנתחים (מנתחים כלליים ומנתחים אורתופדיים) מקולורדו ואורגון, ו-701 ממטופליהם. המנתחים מילאו שאלונים בהם התבקשו לדרג עד כמה חיבבו את המטופל בסולם של 1-5, שנע מ”לא מחבב כלל” ועד “מחבב מאוד”. המטופלים דירגו את שביעות רצונם מהטיפול בסולם של 1-5.
מהתוצאות עולה כי תחושות החיבה של הרופאים המנתחים כלפי מטופליהם נעו בכל חמש הקטגוריות. החוקרים מצאו קשר בין מאפייני המטופלים, כולל גיל מעל 65 שנים, רמת השכלה והכנסה גבוהות, ומצב בריאותי טוב יותר, ובין דירוג חיבה גבוה יותר מצד המנתחים. כמו כן, נמצא קשר בין מאפייני הכירורגים, כולל שעות העבודה בשבוע, תנאי הטיפול ודירוג המנתחים את מצב בריאותם שלהם, ובין תחושות החיבה כלפי מטופליהם.
לסיכום, הממצאים שופכים אור על נושא שאינו זוכה לתשומת לב רבה תחושות הרופאים המנתחים כלפי מטופליהם. החוקרים מצאו כי כירורגים אינם חשים אותן תחושות חיבה כלפי כל מטופליהם. תחושות המנתחים קשורות במאפיינים הן של הרופא המנתח והן של המטופל, ועם שביעות הרצון של המטופלים. לממצאים חשיבות קלינית רבה בשיפור הטיפול מצד כירורגים, או לשמור על שביעות רצונם מהקריירה בה בחרו.
Patient Education and Counseling , Volume 60, Issue 3, June 2006, Pages 429-434
השאירו תגובה
רוצה להצטרף לדיון?תרגישו חופשי לתרום!