Cardio Thoracic Surgery

הקשר בין היענות נמוכה להוראות טיפול תרופתי ושיעורי תמותה מוגברים

שני מחקרים חדשים מצאו כי חוסר היענות לטיפול תרופתי שכיח בקרב חולים לאחר MI ובחולי סוכרת, ומלווה בשיעורי תמותה מוגברים. חוסר היענות במחקר MI העלה כמעט פי 4 את הסיכון לתמותה במהלך השנה הראשונה לאחר השחרור מבית החולים, בעוד שבחולי סוכרת נרשמה עליה של כמעט פי 2 בסיכון לתמותה בחולים שלא נטלו את הטיפול התרופתי.

לדברי החוקרים, העובדה שחולים רבים אינם נוטלים את התרופות אינה זוכה לתשומת הלב הראויה. הם מאמינים כי רופאים מניחים כי בעקבות מתן המרשם לתרופה, החולה ימלא אחר ההוראות. לדבריהם, תחילה יש להכיר בבעיה לפני שניתן יהיה להתחיל ולפתור אותה.

במאמר מערכת נכתב כי חוסר היענות לטיפול תרופתי היא יקרה מאוד, לעיתים קטלנית, ושכיחה מאוד. כמו כן, הכותב דן במחקר נוסף שמצא כי התנהגות הרופאים תורמת לבעיה באופן משמעותי, ומעלה שתי אפשרויות לנסות ולשפר את ההיענות לטיפול.

החוקרים מסבירים כי השפעת הפסקת הטיפול בשלב מוקדם בעקבות MI עדיין אינה ידועה בחולים מהקהילה. לכן, הם בחרו לערוך מחקר שמטרתו להעריך את השימוש באספירין, חסמי ביתא וסטטינים, חודש אחד לאחר שחרור מבית החולים בעקבות MI, וכן עקבו אחר כלל הסיבות לתמותה במהלך 12 חודשים.

184 מהחולים הפסיקו לקחת את כל 3 התרופות לאחר חודש אחד (כאחד מכל שמונה משתתפים), 56 הפסיקו ליטול שתי תרופות, 272 הפסיקו לקחת תרופה אחת (אחד מכל כחמישה משתתפים), 1009 חולים המשיכו לקחת את כל 3 התרופות.

שיעורי התמותה היו גבוהים יותר באופן משמעותי בחולים שהפסיקו ליטול את הטיפול התרופתי, במהלך 11 החודשים שלאחר מכן (HR=3.81), בהשוואה לחולים שהמשיכו לקחת כל אחת מהתרופות. חולים מבוגרים וחולים שלא סיימו את לימודי התיכון, נטו יותר להפסיק את הטיפול התרופתי על דעת עצמם.

ממצאי המחקר מדגישים את הצורך בשיפור הטיפול בחולים במעבר מתנאי בית החולים לטיפול חוץ, בכדי להבטיח שהחולים ימשיכו ליטול את התרופות. הם מוסיפים כי הביקור הראשון אצל הרופא לאחר השחרור מבית החולים היא הזדמנת פז, הרופאים חייבים לשאול את המטופלים אם הם לוקחים את הטיפול עליו הומלץ. ייתכן והחולים מקבלים עומס אינפורמציה רב בעת השחרור מבית החולים, והביקור הראשון הוא הזדמנות טובה לשים דגש על מספר נקודות. כמו כן, צירוף בני המשפחה של החולה עשוי לסייע.

במחקר שנערך בקרב חולי סוכרת בחנו החוקרים 11,532 חולי סוכרת והעריכו את ההיענות שלהם לטיפול כאחוז הימים שמילאו אחר הוראות המרשם שקיבלו מהרופא לטיפול בתרופות Oral Hypoglycemic, תרופות נגד יל”ד וסטטינים. המדדים העיקריים של המחקר כללו אישפוז מסיבה כלשהי, ותמותה מסיבה כלשהי, במהלך התקופה שבין ינואר 2004 ואפריל 2005.

החוקרים מצאו כי שיעור חוסר ההיענות היה דומה לזה שבמחקר בחולים לאחר MI, כאשר אחד מכל חמישה משתתפים לא נטל את הטיפול המומלץ. חולים שלא נטלו את הטיפול היו צעירים יותר, עם מספר תחלואות נלוות קטן יותר, בהשוואה לחולים שמילאו אחר הוראות הטיפול.

לאחר תיקנון רב-משנתי, נותר הקשר המשמעותי בין חוסר היענות ובין עליה בשיעורי האישפוז מסיבה כלשהי (OR=1.58, p<0.001), ושיעורי תמותה מוגברים מסיבה כלשהי (OR=1.81, p<0.001).

החוקרים טוענים כי יש לשלב את הערכת ההיענות להוראות בטיפול הקליני. הם מוסיפים כי יש למצוא התערבויות בדחיפות להגברת ההיענות לטיפול התרופתי, כך שחולים יבינו את חשיבות התרופות. לדבריהם, פרופיל החולים שלא נצמדו להוראות הטיפול במחקר זה היה שונה מזה של החולים במחקר MI, נקודה המדגישה את העובדה כי קיימות סיבות רבות להפסקת הטיפול התרופתי, ויש לחנך את כל המטופלים בנושא זה, ולא להתמקד בקבוצת חולים זו או אחרת.

במאמר מערכת נלווה צויין כי רופאים גם נושאים באשמה בחוסר ההיענות של החולים, תוך ציטוט מחקרים תצפיתיים שמצאו כי התנהגות הרופאים משחקת תפקיד חשוב בחוסר היענות לטיפול. מחקר שנערך בסקרמנטו  מצא כי רופאים מזניחים לעיתים קרובות אינפורמציה קריטית בנושא הטיפול שנקבע, דוגמאת שם התרופה, מטרתה, משך הטיפול, המינון הנדרש, או תופעות הלוואי הצפויות בעקבות הטיפול. בלמעלה מ-65% מהמקרים, לפחות פיסת מידע אחת היתה חסרה.

רופאים שאינם מוסרים את המידע ההולם בעת מרשם תרופה מעלים את הסיכוי לחוסר היענות של החולה לטיפול. למרבה המזל, קיימים כלים חדשים המצויים בפיתוח, שמטרתם לפתור את הבעיה.

החוקרים מתארים שיטות טובות יותר לניטור הטיפול באמצעות 3 התערבויות תזכורות אלקטרוניות לרופאים, הודעות קוליות אוטומטיות לחולים, ופניה לבתי מרקחת.

שני המחקרים הללו בוחנים דרכים חדשות לתאם ואת הטיפול ולשפר את בטיחות הטיפול, ומציינים מערכות אינטגרטיביות ומערכת מידע אלקטרוניות בכדי לשפר את בטיחות הטיפול התרופתי וההיענות להוראות הטיפול.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    לפניכם מפגש ראשון מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הראשון עוסק בהיפוגליקמיה. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו נורדיסק

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    לפניכם מפגש שלישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השלישי עוסק באינסולינים ארוכי טווח. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    לפניכם מפגש רביעי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הרביעי עוסק בטכנולוגיות בסוכרת. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    לפניכם מפגש שני מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השני עוסק בטיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    לפניכם מפגש חמישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש החמישי עוסק ברפואה מותאמת אישית. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

  • הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    במבוגרים עם השמנת-יתר המצליחים לרדת במשקל גופם נרשמה ירידה בסיכון להתפתחות ממאירויות על-רקע השמנה, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך כנס ה-American Diabetes Association. החוקרים השלימו מחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי, שכלל נתונים אודות 105,472 מבוגרים עם השמנה ובחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות ממרפאת קליבלנד בין 2000 עד 2022. נתוני מדד מסת גוף נאספו אודות כל משתתף והחוקרים […]

  • טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב- Fenofibrate מלווה בירידה משמעותית בסיכון להתקדמות מקולופתיה ורטינופתיה סוכרתית, כך עולה מתוצאות מחקר LENS (או Lowering Events in Non-proliferative Retinopathy in Scotland) שהוצגו במהלך כנס ה-American Diabetes Association ופורסמו במקביל ב-NEJM Evidence. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רטינופתיה סוכרתית הינה האחד מחמשת הגורמים המובילים לאובדן ראיה ברחבי העולם והגורם השני במבוגרים בגיל העבודה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה