Cardio Thoracic Surgery

האם הצבת תומכנים בעורקי הצוואר והתקני הגנה מתסחיפים מצמצמים את שכיחות נגעים חדשים במוח? (Stroke)

ממחקר חדש עולה כי התקנים להגנה על המוח, המונעים מעבר שיירי תסחיפים לכלי הדם במוח במהלך הצבת תומכן בעורקים הקרוטידים, מצמצמים באופן משמעותי את שכיחות נגעים חדשים במוח, המזוהים בהדמיית DWI (Diffusion Weighted Imaging).

החוקרים ביצעו DWI מיד לפני ביצוע אנגיופלסטיקה קרוטידית עם הצבת תומכן, עם הגנה (n=67) או ללא הגנה (n=139), ובתוך 48 שעות לאחר הפעולה.

החוקרים מצאו כי שיעור החולים עם נגע חדש באותו צד בבדיקת DWI, היה נמוך משמעותית לאחר הצבת תומכן בקרוטידים עם התקן הגנה, בהשוואה לביצוע הפרוצדורה ללא הגנה (49% לעומת 67%, p<0.05).

מספר הנגעים החדשים באותו צד היה נמוך משמעותית לאחר הצבת תומכן בקרוטידים עם הגנה, בהשוואה לביצוע הפרוצדורה ללא הגנה (P<0.05). מרבית הנגעים החדשים היו אסמפומטים, ובעלי קוטר קטן מ-10 מ”מ.

החוקרים לא מצאו קורולציה סטטיסטית בין שכיחות או מספר הנגעים החדשים במוח ובין סוג ההתקן ששימש להגנה, דרגת ההיצרות, ונוכחות היצרות בצד הנגדי.

כמו כן, החוקרים לא מצאו הבדל משמעותי בתוצאות הקליניות (שבץ או תמותה בתוך 30 יום), בין חולים שעברו את הצבת התומכן בקרוטידים עם או בלי התקן להגנה על המוח (7.5% לעומת 4.3%, לא משמעותי).

עם זאת, מספר הנגעים החדשים ב-DWI היה גדול יותר באופן משמעותי בחולים שפיתחו שבץ, בהשוואה לאלו שלא פיתחו שבץ (p<0.01).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הישנות תכופה של נגעים חדשים במוח לאחר הצבת תומכן בעורקי הצוואר, כמו גם הקורולציה החזקה עם התוצאות הקליניות, מציבים דגש על חשיבות בדיקת DWI להערכה כמותית של נזק איסכמי לאחר אנגיופלסטיקה קרוטידית עם הצבת תומכן.

Stroke 2006;37:2312-2316.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה