Cardio Thoracic Surgery

האם טיפול בהקרנה לאחר הניתוח משפר הישרדות בחלק מחולי סרטן ריאה ? (מתוך Journal of Clinical Oncology)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת יוני של Journal of Clinical Oncology, עולה כי טיפול בהקרנות לאחר ניתוח מאריך הישרדות של NSCLC (non-small-cell lung cancer) בחולים עם מחלה בשלב N2, אך מקצר הישרדות בחולים בשלב N0 או בשלב N1.

לאור מטה אנלזיה קודמת, שהציעה שלטיפול הקרנה לאחר ניתוח, יש אפקט פוגע על הישרדות, החוקרים בדקו את הקשר בין טיפול הקרנה לאחר ניתוח תוך שימוש בטכנולוגיה קיימת ובין הישרדות ב-7465 חולי סרטן, שחולקו רנדומלית לקבלת טיפול הקרנה לאחר ניתוח או מעקב (קבוצת ביקורת).

כשכל החולים נכללו במחקר, טיפול הקרנה לאחר ניתוח נקשר להישרדות גרועה יותר משמעותית. במחקר רב משתנים, לגיל מבוגר, למחלת T3-4, למחלה בשלב N2, למין גבר, למספר מועט של דגימות של בלוטות לימפה ולמספר גדול יותר של בלוטות לימפה מעורבות הייתה השפעה שלילית על הישרדות, אך לטיפול הקרנה לאחר ניתוח לא הייתה השפעה משמעותית על הישרדות.

כשהחולים נותחו על פי השלב, הופיעו הבדלים בהישרדות. בחולים, שטופלו בטיפול הקרנה לאחר ניתוח, היו ירידות קלות בהישרדות בחולים עם מחלה בשלב N1 או N0. בעוד שבחולים עם מחלה בשלב N2 הייתה עליה משמעותית בהישרדות.

באוכלוסיית החולים במחלה בשלב N2 עקומות ההישרדות סטו מאוחר יותר. הדבר עקבי עם סטריליזציה של שייר מחלה מיקרוסקופית. בחולים בשלב N1 או N0 העקומות סטו מוקדם יותר. הדבר עקבי עם העובדה, שטיפול הקרנה לאחר ניתוח הוא סרוגייט לגבול חיובי, שזה מרקר פוטנציאלי לגידול יותר אגרסיבי, אך הוא גם אחד מגורמי הפרוגנוזה, שהיה אפשר להתייחס אליו.

לדברי החוקרים, יש לקחת תוצאות אלה בהקשר, שטיפול אדג’ובנטי בסרטן ריאות השתנה. כימותרפיה היא הסטנדרט החדש היום. עלינו לחכות ולראות אם השימוש בכימותרפיה הולך להשפיע על התבניות של הכישלון בחולים בשלב N1/N0. אם כן, יהיה צורך בטיפול הקרנה.

לסיכום, הדמית הגידולים משתפרת ועקב כך גם מיקום הגידולים. כמו כן, אנו הופכים לטובים יותר בהעברת מינון הקרינה. עקב כך, חולים, שעברו ניתוח להוצאת גידול בריאה, צריכים להתדיין ולקבוע עם הרופאים שלהם, אם הם ירוויחו משימוש בהקרנות. כל מקרה צריך להישקל לגופו.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה